Vi klorer oss fast her ute , og da baker man grytebrød :)

vindfult
Litt vind i pelslua må man tåle

God morgen godtfolk

Litt vind i pelslua må man tåle når man er her ute i havgapet. Det har brygget opp til mye vær i løpet av gårsdagen og natta. Vi har fått melding fra Torghatten om at det er kansellerte båtruter. Det er bare en liten påminnelse på hvordan det er her ute. Ikke for at jeg skulle ha tatt noe båt i dag altså.

grytebrød
Youghurt grytebrød som har hevet seg over natta <3

Hva starter man så dagen med da? Jo hjemmebakst. Jeg har bakt grytebrød. Det som er deilig med dette brødet er at jeg satte det til heving i går. Veldig lite gjær i det. Men det er  naturell youghurt som var gått ut på dato. Det gjør ingen ting om det er gått ut på dato så lenge det ikke er dårlig.  Husk meieriprodukter er “best før, men fult brukbare etter”.

Maren
Butikksjefen instagrammer dagens bakst.

Myken Handel er alt annet enn en dagligvare forretning. Her drikker vi kaffe, spiser vaffel eller spiser Maren´s fantastiske kokoskake, noe som vi forøvrig bestemte ble en nøtte kake. Grunn: kokos kommer fra en stor nøtt. Eller vi spiser Maren´s nybakte rundstykker. Denne damen må alltid jobbe på Myken Handel.

dugnad
Hold på hatten, Laakso i farten

I går kveld kom det endelig en båt med mat. Alle mann var med på dugnad for å få maten inn i butikken. Her er jeg i farten med å få mat på tilhengeren. Ikke la dere lure, det finnes ikke noen bil her på øya. Det er hengeren til en elektrisk firhjuling. Det var godt det kom mat nå, for det var mye tomme hyller  og stormen har som sagt begynt å ta seg opp. Akkurat nå i skrivende stund, er den litt roligere. Men du har vel hørt utrykket “stille før stormen”?  Selv om stille før stormen ikke kan regnes som stille akkurat. Det er meldt stormflo og vind opp til 25 m/s i morgen tidlig. Så det er nok den siste forsyningen vi får før helgen. ikke sikkert det kommer noen båt hit før ut i neste uke.

Hera
Hera, Hunden fra Baskervill

Hera, heter den lokale hunden fra Baskervill, som da egentlig er hunden fra Myken. Hun påser at alt går riktig for seg.  Det er full fart på kaia også fra Myken destilleri. Til dem kom det flere paller med flasker.

Myken destilleri
Erik i farta, det kom flere paller med tomflasker til destilleriet

I går etter butikken var stengt, så var det dugnad på destilleriet. Alle var til stedet, med unntak av meg. Jeg måtte hjem og hvile. Mine armer hadde fått sin dose og jeg kjente at kroppen måtte innom sofaen en liten tur. Jeg hadde utrolig lyst til å være med og være sosial med de andre, de er så hyggelige her. Heldigvis fikk jeg hjelp til å sette grenser av snille  Kerstin. Jeg er jo ikke flink til det selv. Jeg ser jo at jeg klarer mye, bare jeg tar disse hvileskjæra inn i mellom. Da går det bra. Det går fint så lenge jeg følger det rolige samfunnet her oppe.

Maren
Posten går fra myken også.

Hallo? er det noen der som kan ta i mot posten fra Myken? Butikksjefen har også ansvaret for at posten skal frem, for Myken Handel er jo som kjent det lokale postkontoret. Det er ingen gateadresser her siden det kun er noen meter fra den ene siden av øya til den andre. Det er jo post i butikk her som andre steder.

Dagens værmeldingsbilde ut av vinduet, nesten som i går. Men vi får ikke med vinden

Jeg ønsker dere en god torsdag. Nå skal jeg snart gå bort i butikken og hjelpe litt til der. Jeg tror jeg ikke skal gå så mye tur i dag, Vi skal prøve, Kai skal måle vinden borte på værstasjonen. Det gjør vi før vi begynner dagens gjøremål.

Hva skal du gjøre i dag og hvordan er været hos deg? Send meg gjerne et bilde.

hilsen Toivosdattera som skal stå i mot stormen

 

 

2 kommentarer
    1. Å. Det hørtes ut som et veldig koselig lite sted😊 Jeg jobbet igår ( på Kiwi) i dag har jeg fri. Og så langt ligger jeg her på sofaen i morgenkåpe. Prøver å sove litt. Men har en biteglad hund. Som nå er bindt til sofaen og endelig har sovnet . Så nå kan jeg vel snart lukke øy5et lite øyeblikk.
      Eller er planen i dag og rydde bort julepynten. Er redd den blir stående til påske hvis jeg ikke får gjort det snart.
      Ha en fin dag😊

      1. Du vet jo at julen varer helt til påske…bare avbrudt av fasten. Julepynten går ingen steder. Hvil kroppen din du. Det er viktigere enn julepynten. Myken er veldig koselig. Man må bare være klar over at her er vær på denne tiden 🙂 Ha en fin rolig avslappende dag 🙂

Siste innlegg