Strafferabatt for vold mot barn. Hva Faen?

God morgen. Jeg er i kamphumør i dag. De skal tuktes de som man elsker. Barna skal tie og sitte stille i en krok. Hvis ikke så rundjules de. Politiet bruker alt for lang tid på disse sakene og når de er avklart får foreldre strafferabatt. Hva faen er dette?

Jeg tror ikke mine egne øyne når jeg leser nyhetene i dag. Jeg blir helt målløs. Foreldre som utøver vold mot sine barn på det groveste får strafferabatt. Dette er for meg helt uforståelig. For det første bruker politiet alt for lenge på undersøkelsene og når de blir avklart får altså mange strafferabatt. Les NRK granskningen her  Granskningen er interessant lesing.

Barn har krav på trygge oppvekstvilkår. De skal ha trygghet og forutsigbarhet.

FNs barnekonvensjon handler om dine og andre barns rettigheter. Den ble enstemmig vedtatt av alle landene i FN 20.november 1989. Barnekonvensjonen er en slags lov som sier at alle barn har rett til å være trygge og ha det de trenger. Den sier at staten har ansvaret for barna i landet, slik at de ikke blir mishandlet, utnyttet eller har det vondt.

Så klarer ikke foreldrene å ta seg av sine egne barn så skal altså staten, her altså forskjellige kommuner som representerer Norge.

Barnekonvensjonen gjelder i alle situasjoner og for alle under 18 år. Barnekonvensjonens riktige navn er ”FNs konvensjon om barnets rettigheter”. En konvensjon er en avtale mellom flere land og folk.
Barnekonvensjonen består av 42 artikler med rettigheter. Nedenfor ramser jeg opp noen av rettighetene.

Alle barn…

…er like mye verdt.

…har rett til et navn og en nasjonalitet.

… har rett til beskyttelse.

…har rett til helsehjelp og nok mat og drikke.

…har rett til å si sin mening og bli tatt på alvor.

…har rett til å gå på skole.

…har rett til lek, fritid og hvile.

…har de samme rettighetene.

Jeg synes det er viktig å minne hverandre på i denne kniv debatten at det er veldig tidlig man skal starte med forebygging. Det er alltid en årsak til at det blir slik. Jeg er forferdet over å lese denne NRK granskningen. Alle vet jo at vold avler vold og trygghet gir trygghet.

Hva mener du?

 

#voldinærerelasjoner  #blogg #blogginlägg #bloglovin #flesthverdager #life #Personlig #personligblogg #livet

2 kommentarer

Siste innlegg