Når ble offentlig mobbing, trakassering og trusler offentlig akseptabelt i dette fordømte landet?

For noen dager siden ble det klart at Anne Brith Davidsen ville legge ned bloggen sin. Grunn; hun er blitt hetset offentlig i lang tid. Dråpen som fikk begeret til å flyte over var at det ble rettet direkte trusler mot  hennes barn. Hva faen er det som gjør at de/vi som velger å skrive om sin/vår hverdag, er så “uheldige” og blir toppbloggere må passe oss for å ikke bli krenket på det verste offentlig, og skal vi akseptere det? Nei sier jeg. Vi må si i fra. I dag har jeg meldt kvinneguiden.no til politiet.

Anne Brith Davidsen var på God morgen Norge og fortalte at hun nå la ned bloggen sin pga netthets og offentlig mobbing. Det som fikk begeret til å renne over for henne var at det var kommet direkte trusler mot hennes barn. Hun er selv åpen om at hun nok har tråkket over noen grenser noen ganger og gjort ting hun nok ikke burde ha gjort, hun som mange andre. Himmel, jeg har vel som mange andre i mitt 53 årige liv gjort en del ting som ikke har vært så smart alltid, men jeg har lært av mine feil og tenkt at ja, ja smart var det ikke Laakso, så har jeg lært av det. Har man ikke lært så er det dumt. Men det åpner vel ikke opp for offentlig skittentøyvask og trakassering og hetsing for det, spesielt ikke mot barna.

På nettsiden Kvinneguiden.no Rampelys finnes det egne tråder med forskjellige av kjendisenes navn. ( se det her) . De som skriver på dette forumet gjemmer seg bak et alias eller de er anonyme når man poster innlegg der inne. Det er utrolig at de får lov av moderator å legge åpenlyst ut navn og direkte trakassere folk slik som kvinneguiden Rampelys gjør (forum Her )

Denne har jeg forøvrig meldt til politiet for netthets i dag. Jeg synes det er rart at moderator på siden ikke går ut og moderer slik en moderator skal gjøre. Dette forumet er åpent, man trenger ikke være medlem for å gå inn å lese. Jeg har lest alt og har ikke vært medlem i forumet for å gå inn og lese noe i det hele tatt.

En annen ting som gjør meg rasende er når voksene mennesker går ut og mobber andre mennesker, og at de er anonyme eller de er i et eller annet alias. F.eks kjendis C., EiJente husvarm, Leselusa sosial. Det er tre eksempler på hvilke “profiler” man kan gjemme seg bak. Jeg skal banne på at flere av disse nettmobberne har barn og de sender barna sine avgårde på skolen med pekefingeren oppe og ber barna være snille og ikke erte noen på skolen i dag.

Vi har null toleranse på mobbing på skolen og vi sitter på Foreldremøtene sammen med skoleledelse og klassestyrer og andre foreldre der vi snakker om hvordan vi skal løse den “harde” skolehverdagen til barna våre. Hvordan skal vi slå ned på den voksende mobbingen i skolen.

Vi har ropt og ropt til politikere og vi har omsider fått nulltoleranse på skolen. Barna skal nå si i fra til en voksenperson hvis man blir mobbet, skal det gripes fatt i med en gang. Dette er blitt politisk vedtatt på Storting, i fylkesting og i kommynestyrer. Vi skal i felleskap slå ned på mobbesamfunnet der ute og alle blir glade.

Dere voksene der ute. Dere må huske på at små gryter også har ører. Dere er rollemodeller for deres egne barn. De hører hva dere prater om, de får med seg at du er en mobber, derfor mobber ditt barn på skolen. Du er med på at ditt barn blir en mobber.

Det går ikke an å si til ditt barn at det er ok å slå barnet bak det grønne gjerdet men ikke bak det brune gjerdet. Barnet ditt forstår ikke at du spytter på Ola, men klemmer Kari. Han/hun skjønner ikke hvorfor du kaster sten på alle som bor på venstre side av vegen, men ikke på høyre side av vegen.

Du skjønner det, hvis barnet ditt skal forstå nulltoleransen i skolen, så må du også vise barnet ditt at du lever etter nulltoleransen du også. Du vet det derre med liv og lære…

Mitt barnebarn spurte meg hva jeg holdt på med her om dagen, da jeg begynte å forfatte dette innlegget. Jeg forklarte henne at jeg skulle begynne å skrive et innlegg om mobbing. Om nettmobbing. Hun spurte meg hvorfor jeg skulle skrive det. Så forklarte jeg at jeg ville skrive det fordi jeg er så sint på folk som mobber, spesielt de som gjemmer seg bak anonymitet og alias. De er de verste for de tør ikke vise sitt sanne ansikt, de er feige. De verste er de som begynner å true barn. Da kjenner jeg at jeg at den finske sisuen stiger til toppen. Mitt barnebarn var helt enig med meg. Hun fortalte meg at noen ble ertet på hennes skole og jeg spurte om de da gikk til noen voksne. Heldigvis gjorde de det. Hvem skal de som utsettes for anonyme nettmobbere gå til??

Vel jeg ser på meg selv som den voksne som sier i fra her. Skal vi finne oss i dette folkens? Skal vi som skriver på nett, som blogger, og de da som ender som toppblogger og er så uheldig å gjør en tabbe eller tre, skal de måtte finne seg i mobbingen og hetsingen? Skal vi bare sitte stille og ikke gjøre noe? Anmeld sidene du finner på nettet til politiet. Det er lett. Du trenger ikke møte opp på politistasjonen en gang, du kan gjøre det her.

Lar vi dette fortsette så har de vunnet og det gidder jeg ikke finne meg i. Blir du med?

12 kommentarer
    1. Veldig bra innlegg. Er så enig. Har lest i noen av trådene der inne, og jeg vemmes. De prøver å gjemme seg bak at de skriver konstruktiv kritikk, men det er langt fra sannheten. Det meste av det som skrives i trådene på rampelys er regelrett mobbing og latterliggjøring, og de som prøver å si i fra at dette ikke er greit blir hudflettet. Trist!

      1. Det er kjempetrist at det er slik, og kritikken der inne er langt fra konstruktiv. Det er latterliggjøring og regelrett mobbing og som du sier de som prøver å si i fra, de blir hudflettet. Det er veldig trist at det er slik.

    2. Det er nettopp det som er saken. Her gjelder det offentlig netthets og nettmobbing på et offentlig forum, og det er feigt å gjemme seg bak et anonymt nick for å sitte og skrive hatkommentarer, latterligjøre og hetse alt noen foretar seg på blogg.

      Jeg vurderte å prøve og anmelde Kvinneguiden før jul da flere satt og hetset Anna Rasmussen, og de satt og oppfordret hverandre til å sende inn bekymringsmelding til barnevernet fordi de mente hun var en dårlig mor.

      Den unnskyldningen de har med at de skrivere slik de gjør fordi at mange av dem har eksponert sine unger på sosiale medier er den dummeste unnskyldningen! Det gir ingen rett til å sitte anonymt på nettsider og holde på med netthets og nettmobbing.

      Dette er så langt nede som det går an å bli, og jeg kaller slike feige små kryp.

      Ønsker deg en kjempefin ettermiddag <3 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

      1. Jeg er helt enig med deg Toril. Det er feighet. Jeg har endt i sengen igjen, blitt litt svimmel. Går sikkert litt over. Angrer at jeg ikke skrev kun blogg innlegget i stedet for å svare på pm´er og mail. Neste gang går slike mailer kun i søppel og jeg svarer på blogg. Ble litt mye.

    3. Kjempebra blogginnlegg, og jeg sier høyt: “Amen!” til innlegget ditt!

      Hvis ikke dette er mobbing og netthets vet ikke jeg hva som er det! Selv om Anne-Brith innrømmer at hun har tråkket i salaten har ingen rett til å sitte på ulike diskusjonsforum å hetse og mobbe på den måten de gjør på Kvinneguiden! De som sitter på anonymt på Kvinneguiden holder på med hetsing, mobbing og latterliggjøring, og de er feige ekle små nettrollsmåkryp 🙁

      Det jeg har lest på Kvinneguiden har gjort meg fysisk kvalm og uvel, og jeg ble så sint at jeg begynte å gråte 🙁

      Når de som sitter på Kvinneguiden sitter og unnskylder seg med at hun har eksponert ungene sine og at hun har tydelig gjort noe som ikke er bra så er det fritt fram for nettrollene på tråden om Anne-Brith å skrive og si hva de vil.

      Anne-Brith var ærlig og sa hun hadde tråkket i salaten, men jeg tror at hun har blitt presset slik opp i hjørnet at hun har prøvd å handle på egen hånd. Det ville jeg ha gjort også hvis jeg var henne.

      Det at hun har eksponert bilder av sine egne unger på bloggen sin, snap chat og instagram er heller ingen unnskyldning for å sitte på nettforum å hetse, latterliggjøring og mobbe henne, for det er hennes unger!

      Ingen andre bloggere og lesere noe rett i å blande seg i om hun deler bilder av sine egen unger! I sommer var det en blogger som tok opp dette med å dele bilder av sine unger, og en ansatt som vet om bloggregler svarte rett ut at det er ikke straffbart å legge ut bilder av unger på bloggene, og hun mente at foreldre selv var de som visste best hvor grensen gikk for sine egne unger. Slik er det jo også! Kan ikke andre begynne å passe på seg selv i stedet for å passe på andre. Da hadde det blitt mye bedre.

      Jeg anmeldte Kvinneguiden i går kveld, og poster nå innelegget jeg skrev på mine blogger på ulike facebookgrupper. Denne saken gir jeg meg ikke med, for dette er noe av det verste jeg har sett av mobbing, trakassering og hets noen sinne!

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Takk skal du ha. Veldig bra. Dette gjelder jo i grunnen ikke ABD. Det gjelder saken offentlig trakassering. Det gjelder for folk å skjønne at de må skille “klinten fra hveten”. Det jeg gjør er å ta ballen og ikke mannen. Nettmobbing er ikke greit. Gjemme seg bak et alias og ikke stå frem å si at “hei jeg mener at….” er ikke greit. Jeg kaller en spade for en spade.
        En drittsekk er en drittsekk uansett. Og dette her synes jeg lavest nede på drittsekkstadiet – gjemme seg bak et alias/være anonym og holde på å navngi og hetse andre. Jeg er IKKE intr. i om den andre heter fotballfrue eller ABD eller komiker frue eller you name it.

    4. Netthets er ikke bra! Men ift overskriven har den nok ikke noe med landet å gjøre, men noen av folka 😉 (Det var foresten noen som skrev en kommentar til deg under mitt tredje siste innlegg, relatert til dette temaet og AB:))

      1. Vel om det ikke har med landet å gjøre så tenker jeg at folka i dette landet må i allefall begynne å tenke seg litt om, og jeg bor nå i dette landet og da blir overskriften slik 🙂 Skal gå inn på siden din.

        Har nå svart..

Siste innlegg