Mine nyttårsforsetter er å bli den beste utgaven av meg selv

Isbokssoving
Sove i bilen om vinteren kan være litt kaldt. Isboks.

God morgen Godfolk. Jeg tok med bildet over fra reisen til Myken i fjor. Da sov vi i bilen, det var ikke mildt som i år, da vi tok inn på Hotell i Mosjøen. Det var nemlig minus 15 og en følelse av å sove i en isboks er det som faller inn i hodet. Det som er i koppen er ikke en god varm tekopp. Nei Laakso måtte jo ha litt bobler i glasset, selv om det var kaldt der hun lå. Kan jo fortelle at vi drakk ikke en hel flaske. Det ble nok med det glasset.

Det er  tredje januar også på Myken. Det går litt i surr i dagene her ute. Høydepunktet er når butikken er åpen fra klokken 14 – 16, da er det også kafé på butikken nemlig. I dag skal vi ha vareopptelling. Alle trår til og hjelper slik at det kan være gjort før butikken åpner klokken 1400. Må jo få det unnagjort før vaflene og kaffen.

Nyttårsforsett ja, har du noen forsetter? Jeg pleier aldri å ha noen forsetter. Grunnen til det er at jeg aldri klarer å gjennomføre dem. Jeg har ett forsett hvert år og det er å bli den beste utgaven av meg selv. Det er viktig tror jeg, spesielt de gangene jeg snubler og får livet i trynet. Da kan jeg bare si til livet at “vet du livet, du slår som ei pyse”, så reiser jeg meg bare i den beste utgaven av meg selv og bare går videre i livet. Det tror jeg er viktig!

Så får man bare være áhku og kose seg med barnebarna og lære dem om livet og leke seg fremover og leke sammen med dem og være nysgjerrig sammen med dem. Og ikke minst øse all den kjærlighet som man har i hjertet sitt til dem.

Så må vi voksne være flinke til å se det vakre i naturen, nyte det vi har rundt oss. Kanskje du har noe du kjemper for og vil gå “all in” for det i 2019, kanskje du ser det åndelige i det det du har rundt deg og ser at moder jord er verdt å kjempe for og at 2019 blir året vi må bli flinkere til passe på henne. Kanskje det er for barna og den neste generasjon du vil at vi skal renske opp rundt oss. Uansett grunn, så synes jeg at vi kan gjøre det sammen. La 2019 bli året vi tar et felles løft for miljøet. Jeg husker den gang jeg satt i bystyret i Stavanger på 1990 tallet. Da sa vi; “la oss handle Lokalt og tenkte Globalt”. Hvis alle handler lokalt rundt omkring, så blir det Globalt. Plukk søppel, hvorhen du er. Sorter og bruk mindre plast.

Så er det alltid viktig å tenke på at den ytre fasade er ikke viktig. Det som er viktig er det som er inni. Hvordan du er som menneske og hvordan du behandler dine medmennesker.

Med dette vil jeg ønske 2019 velkommen og det er ikke viktig med så mange gode forsetter, du må bare bli den beste utgaven av deg selv, bare du har det godt med deg selv.

Rita Helmi Toivosdatter Laakso som ønsker deg en fin fin dag. Hva skal du gjøre i dag? Jeg skal telle varer 🙂

 

8 kommentarer

Siste innlegg