Klesskapet ditt er en miljøversting

Miljæversting

God dag der ute

Flere og flere av oss blir veganere, kjører el-biler og kjøper økologisk mat p.g.a at vi er opptatt av miljøårsaken.

I går så jeg NRK dokumentaren av Stacey Dooley som hun har laget om klesindustrien. Jeg visste jo at klesindustrien  er miljøskadelig, men de aller fleste av oss henger etter på ett punkt, nemlig klær. Klesbransjen er den nest mest forurensende industrien i verden. Likevel så kjøper vi mer fast fashion enn noen gang.

Visste du at den blåe jeansen din trenger over 15000 liter vann for å kunne produseres? Og den produseres i den tredje verden. Vann er det mest dyrebare vi har på denne kloden. Det er også mye kjemikaler i klesindustrien. Bommulsbransjen står for over 1/2 parten av verdens  tekstilproduksjon til klær, de bruker nesten 25% av verdens insektsmidler og 10% av andre plantevernmidler. Tekstilarbeidere får helseproblemer fra disse kjemikalene og som sagt ovenfor så brukes enorme mengder vann for produksjon av disse klesplaggene. Så mye at enkelte steder senkes grunnvannet betydelig og i en del produksjonsområder er det betydelig utslipp av kjemikaler i vannet. I det vannet som brukes til matlaging, klesvaskt og hvor barna bader.

Prislappen på klær har falt drastisk på to årtier på verdensbasis til sammenligning med andre forbruksvarer. Den Europeiske klesvirksomheten har gjennomsnittlig fordoblet antall kolleksjoner som er sluppet i løpet av de  siste ti – 15 år. Klær er blitt mer tilgjengelig og billigere og har ført til at vi som forbrukere kjøper mer klær og vi beholder hvert plagg i halvparten så lang tid som for 15 år siden. Det er et tankekors. Hvert plagg blir ofte ikke brukt mer enn 5-8 ganger før det havner på søpla

Forbruket vårt er overhodet ikke bærekraftig. Vi har fått et bruk og kast samfunn og det er lettere å gå å kjøpe seg en ny jeans når glidelåsen går, enn å reparere den. Hele buksa er ok, det er bare glidelåsen som er ødelagt.

Vi må kanskje begynne å tenke om vi trenger så mange jeans i skapet. Kan vi begynne å handle på second hand?

Det var et stort tankekors å se Stacey Dooley´s dokumentar. Linken ligger under. Den ligger også på NRK nett tv. Jeg har hatt kjøpestopp på klær lenge. Jeg er heldig for jeg arver klær, så jeg kjøper sjelden nytt, og for hvert nytt plagg som kommer inn, går ett ut til fretex. Jeg tenker også at bomull er noe jeg ikke bruker så mye av, heldigvis. Det går mest i ull eller lin hos meg. Men jeg som andre har jeans og lette bomullskjoler.

 

https://tv.nrk.no/serie/stacey-dooley/KOID25004618/14-01-2019

 

#miljøversting, #kleskap, #jeans, #bomull, #miljøgifter

6 kommentarer

Siste innlegg