ikke ett minutt søvn i natt, helvetes smerter altså.

Jammen sa jeg det. Null søvn på øŧa i natt. Men forbanna vondt i hodet og i skuldrene

Så er vi i gang igjen. Nå føler jeg meg tygga på, spytta ut og tråkka på. Hodet dunker og skuldre verker som besatt. Det hjalp ikke mye med sterke smertestillende i natt. Det positive oppe i dette her er at jeg klarer å få løftet høyre armen over hodet, men nå er det venstre arm som har begynt. Da blir det vel 5 kortison sprøyter når jeg kommer hjem Myken. Jeg har ikke tenkt å gå til noen lege mens jeg er der oppe.

Det ser ikke helt galt ut det juleaftenværet i Skjåk., men det kjøreværet nå ser ikke så bra ut. Det ser jo ikke så bra ut. Det snør veldig. Jeg tror det er på tide med litt Anne Grete Preus sin nydelige låt “Det snør”,

Ha en nydelig fredag før jul. Ikke stress alt for mye nå da folkens. Jeg skal bare opp til de koselige sauene i Skjåk. Besøke min mors yngste søster. min mouŧŧá og konen, (eamitt), til min mors bror eanu (min onkel).

Jeg skal også besøke min vibealli (min fetter) og min mors yngste bror (eanu) og hans kone (eamitt), hvis de er i Skjåk nå. Det er noen vi skal rekke over før julaften. Men det er koselig. Det er lenge siden jeg har sett noen av dem.

Jeg skal også på kirkegården (girkogárdi) på graven til min áhkku ja áddjá (bestemor og bestefar). Sånn nå ble det litt samisk også.

Nå skal jeg koke meg morgenkaffe, vekke mannen. Så skal vi pakke litt og dra .

Hva gjør dere mens du hører på Anne Gretes det snør?

2 kommentarer
    1. Gøy, jeg kjente igjen litt samisk ja. Jeg forholdt meg mye til min venninnes barns ahkku tidligere. Men jeg husker noe med tante som sessa også, eldste tante??
      Her er det omgangssyken som gjelder fremdeles…ikke helt i slaget ennå..

      1. Kjære deg. Jeg skal blåse over noen gode energier til deg og blåse bort det som er ondt. Husj – bort med det. Husj – så Varme og gode følelser inn i kroppen nå. Så skal du se du blir bra <3 Siessa er fars søster. I samisk så heter det slik.
        Mors eldre søster: Goaski, mors yngre søster; muoŧŧá, mors bror; eanu. Fars eldre bror; eahki, fars yngre bror; čeahči, fars søster; siessa.
        Der har du de alle 🙂

Siste innlegg