Hva i all verden var det NRK prøvde på? Prøvde de å være morsomme? Jeg lo ikke, jeg ble rasende.

Som de fleste samer var jeg opptatt på 6.februar, dagen som er samefolkets dag. Derfor fikk ikke sett NRK sin sending fra Troms. Så jeg satte meg ned her om dagen og så den sammen med min mann og vi bare satt og måpte. Hva i all verden var det NRK prøvde på? Prøvde de å være morsomme? Jeg lo ikke, jeg ble rasende

.

Min farmor var flyktning i eget land under 2.verdenskrig. Hun kom hit sør fra Berlevåg med 10 barn og ett barnebarn. Flyktningene ble de først plassert i transitt mottak i Øyer for så å bli plassert rundt omkring på forskjellige gårder i distriktet. Min familie ble plassert på en gård i Vestre Gausdal. Da Krigen var over ønsket min farmor å dra tilbake til Berlevåg for å bli med på gjenoppbygningen, men de eldste barna så at de hadde en større fremtid her nede. Så de fikk kjøpt seg et bruk i Vingrom (kort fortalt). Det var ikke enkelt for dem, de hadde et finsk navn og finlenderne hadde jo som kjent kjempet sammen med Nazistene mot Russerne. Dette fikk jo de høre av skolebarna.

Jeg er født i 1965 og jeg fikk også høre det av skolebarna, vi fikk høre at vi skulle dra oss hjem dit vi hørte hjemme. “Din jævla finnjævel dra deg dit du hører hjemme.” Jeg husker godt jeg kom hjem fra skolen og spurte moren min om hva de mente med det, for jeg var jo fra Vingrom. Den siste gangen jeg hørte det, da var jeg 18-20 år og visste ikke om jeg skulle le eller gråte. Jeg lo, fikk latterkrampe, for jeg trodde ikke mine egne ører. Dette var fra en “unge” som jeg hadde vært nabo med. Det ble for dumt.

De gangene jeg spurte min farmor om vi var samer fikk jeg det samme svaret. Det var vi ikke, hvis vi var noe var vi Kvener. Det bar så mye skam med seg, det samiske. Vi var ingen “fjellfinn”, vi var bofaste. Noe som er kjent blant mange samer. Min farmor var sjøsame fra et sted som heter Strupen som ligger i Balsfjord og min farfar kom fra Hetta i Enötekio i Finske lappland. Deres historie kan fortelles en annen gang, det er verd en bok.

Så finner jeg tak i disse samiske røttene mine og jeg har skrevet om dem før. Jeg får integrert dem i hjertet mitt og jeg har en fot i den samiske/finske kulturen og jeg har en fot godt plantet i den norske bondekulturen fra Skjåk, hvor min mor kommer fra. Hver gang jeg tar på meg min bunad eller rondastakk og rutaliv som min oldemor fra min mors side har vevd og sydd er jeg veldig stolt. Men hver gang jeg tar på meg min sámi gákti reiser jeg nakken enda litt mer. Jeg kjenner at hjertet banker og sparker et mentalt bein til alle som sa ubekvem ord til alle oss samer, og jeg føler virkelig at jeg er fin.

På samefolkets dag 6.februar 2019 er de fleste samer opptatt, vi feirer samefolkets dag og vi føler oss stolte over dagen vår. Akkurat da glemmer vi litt det som har vært. Det kommer opp i politiske taler og dessverre så opplever fortsatt samer å få ubekvemsord ropt etter seg.

Da jeg kommer hjem den 6. februar er jeg for sliten til å se på NRK sin sending fra Tromsø. Men den ligger jo på nett og jeg tenker at den kan jeg jo se senere og i går satte jeg meg til rette sammen med min mann for å se og ble skikkelig lei meg. Selve sendingen var helt fin, men jeg fikk skikkelig vond smak i munnen av de innslagene som skulle være humoristiske i mellom innslagene. Det gjorde vondt langt inn i sjelen. Jeg spurte min mann om han syntes dette var morsomt, han er ikke samisk, og han lo heller ikke, han ba meg slå av. Eller rettere sagt, han lurte på om det gikk an å slette programmet.

De innslagene er dessverre med på å sette den samme merkelapp på den samiske befolkningen som det alltid har gjort. Jeg ble såret og sint. Det hjelper ikke om det er samiske underholdere som har laget det. Jeg syntes ikke det var humoristisk, jeg fant det heller krenkende. Og jeg må bare si at jeg faktisk er en person med masse selvironi og humor også over egen person. Men så mye selvironi har jeg altså ikke.

Jeg håper at NRK kan gå i tenkeboksen her. For jeg vet at dette ikke har vært vanskelig for bare meg, det har vært vanskelig for veldig mange. Vi ønsker å kle oss i vår gákti og bære den med stolthet uten å få pekefingerne mot oss og mødre må fortelle barna at der går en same. Vi trenger ikke at NRK er med på å fremmedgjøre oss som raringer. Jeg har aldri sett at NRK har hatt slike pause innslag på 17.mai sendingen sin, hvor dere latterligjør etnisk norske om hvor dumme de er. Tenk på det neste gang dere skal lage en sending om deres egen urbefolkning.

Med vennlig hilsen ei som ikke visste at hun var same før hun var 20 år

se linken til NRK sápmi  her

2 kommentarer

Siste innlegg