Her har julefreden senket seg

Buorre iđit. Geahčen guokte beaivi diet juovlabeaivi lea. God morgen, om to dager er det juleaften.  Her har julefreden senket seg for folk og dyr. Julekrybben er pyntet og vi har stelt dyrene to ganger allerede.

Julekrybben er dekorert
Bismo
Blåtimen mot Bismo, etter fjøsstell

Vi har vært på besøk hos mine tanter og en snartur innom min fetter. Jeg sulter ikke når jeg er besøker disse snille tantene mine. Også er de så flinke til å bake. Min muoŧŧá, min mors yngre søster, hadde ferske lefser og flatbrød. Mjukbrød og hardbrød. Fersk brød (kaku), fersk julekaku. Alt var veldig ferskt, så vi spiste oss jo veldig mette.  Møtte også en fetter og kusine (vibealli ja oarbmealli) der, Roy og Turid. Det var veldig koselig og se dem igjen. Har ikke sett dem  på mange år. Rart å møte slektninger igjen som man ikke har sett på mange år. Med det så mener jeg at plutselig oppdager Turid og jeg at vi har  fakter som som er helt like. Latter som er like høy og helt lik og når vi skal få disse armene våre til å være stille, så legger vi dem helt likt i kryss. He he, litt morsomt med disse genene. Dette er ikke de samiske genene, dette er de genene som kommer fra dette dalføret her. Fra bondeslekten fra Skjåk.

Jeg har lært meg å hakke. Dette er verdens nydeligste garn i verdens nydeligste farger som jeg kjøpte i finske lappland i sommer. Skal bli et skjerf

Jeg holder fortsatt på med hakkingen. Har rekket opp et par ganger, det er morsomt dette. Blir morsomt å se hva og hvordan jeg velger å løse dette. Det spørs hva som blir løsningen til slutt.

I morgen får vi besøk av min fetter, hans datter og hennes barn. Vi skal ake. Det blir gøy. Jeg tror Sebastian også vil hilse litt på sauene. I morgen blir en god gammeldags utedag. Det gleder jeg meg til. Vi har det fint og avslappet og det er godt vi kan leke oss enda.

hva med deg? leker du?

Toivosdatter

4 kommentarer

Siste innlegg