Et par dager hos mine flotte barnebarn, kontroll på Riksen, en runde med julegaver. Nåh sliten, i morgen hjem

Buorre ehket. Jeg er sliten.

Vil helst hvile. Oh jul med din glede. Gleder meg til vi kan reise opp til Skjåk og være bønder et par dager. Da kan jeg slappe litt av. Da er det bare Kai og meg og sauene. Skal en liten runde til tanter osv, men etter det er det bare ro. Da er det bare oss og sauene. Så blir det å ta det rolig nordover til Myken. Der skal være i hele Januar. Det skal bli helt fantastisk. Jeg ser virkelig frem til det.

Selv om jeg har alle gaver i boks, så klarer jeg jo å surre med hodet mitt. Men slik er det jo med dette hodet. Alt går i ball for meg. I går kom vi hjem fra en ukes tur hvor vi hadde vært en snartur hjemmom og pakket julegaver. Vi var hjemme kl 1600 og skulle på julebord ca klokken 1900. Jeg kom meg til sengen. Det gikk altså ikke lenger. Jeg bare kolapsen.  Sov fra klokken 1600 til klokken 0930.

I dag har jeg hatt to omganger med hvile, utenom det har jeg ikke klart så veldig mye, jeg har lest litt samisk og hatt et koselig besøk av Mettemor. Det var veldig hyggelig å se henne igjen. Det kan gå lenge mellom Mette og jeg ser hverandre, men det gjør ingen ting. Det finnes ingenting kunstig der. Vi tar opp tråden igjen som om ingen ting har skjedd. Alt er naturlig. Det er så fint med slike folk. Det er godt.

Jeg gleder meg til jula sammen med sauene i Skjåk og nyttår og januar på Myken. Jeg gleder meg til lyset på Nord Helgeland og jeg gleder meg til at min svigerinne kommer for å være sammen med oss. Jeg gleder meg til at dagene skal gå rolig avgårde. Det blir bra. For nå har jeg det jeg kaller tåke i hodet mitt og jeg går ved siden av meg selv. Det er litt rart å gå ved siden av seg selv og betrakte seg selv og alt liksom slår krøll på seg.

Men det går bra. Jeg må bare bremse litt ned……igjen. Jeg skal tilbake på Riksen i februar. Skulderen er ikke bra, fikk min 5. sprøyte. Den gir seg ikke. Den betennelsen sitter godt. Jeg har også fått betennelse i hoftene. Denne kroppen lever jo sitt eget liv, det er på tide jeg tar ut en seperasjon fra egen kropp…..mon tro om det går.

I morgen skal jeg skype og snakke samisk, tirsdag er det E-skuvla og det blir bra.

ha en fin fin søndagskveld.

Toivosdatter som gleder seg til jul med sauene i Skjåk

#side2 #blogg #flesthverdager #vinter #jul

0 kommentarer

Siste innlegg