Hjemme igjen etter NSR sitt Landsmøte og jubileumshelg

God morgen på fredagen. Buorre iđit.

På bildet over er Kai og jeg på plass i Kautokeino og hører på Jubileumsforedraget. Siden de kun snakket samisk, hadde vi oversetter på øret. Det var litt slitsomt for oss, men veldig interessant å høre på. 

Jeg var glad jeg fikk delta på landsmøtet. Jeg liker meg i Finnmark, det er min plass. Kautokeino er ikke så langt fra Enotekiö, fylket der min farfar kommer fra. Kai og Aslak dro til Hetta og besøkte noen av mine slektninger der. B.la. min kusine Liisa. Det var veldig hyggelig gjort av dem. 

Her sitter tre sametingspresidenter, to tidligere og en nåværende. 

På lørdagskvelden var det festmiddag og konsert med Mari Boine og Ella Marie. Jeg fikk med meg noe av Mari Boine sin konsert før jeg måtte dra til sengen min å legge et slitent hode. Jeg kjenner min besøkstid. På søndagsmorgen klokken 0700 startet dagen vår, da satte vi snuten vår mot Alta. Jeg sov nesten hele veien. Heldigvis har jeg en snill onkel i Alta som lånte vekk en bil til oss denne helgen, det var jo slik vi kom oss frem og tilbake og rundt omkring. Det var en veldig fin helg i Kautokeino og vi ble veldig godt tatt i mot i Alta hos min onkel og min tante også. Vi sov der til mandag og det var veldig hyggelig å se dem igjen. Det er mange år siden vi så dem sist. Den ene kusinen min kom også innom, det var i allefall 14 år siden vi så henne sist.

Hjemkomst 

Da gikk luften litt ut. Da kom den velkjente influensalignende følelsen i kroppen. Tirsdag skulle jeg til legen, onsdag til tannlegen og torsdag på sykehuset og få refill med botox. Da tirsdagen kom var det bare å begynne å avbestille. Jeg var blitt syk. Det var vondt alle steder og jeg hadde hodepine og ville bare sove. Jeg sov hele dagen. Klarte å komme meg ut av sengen når søsteren min kom med toget klokken 2040 på kvelden og kjørte henne til pappa. Vi hang opp julegardiner hos han. Så dro jeg hjem igjen og la meg for å sove igjen. Ingen problemer med å sove. Onsdag går tannlege time fløyten, heldigvis hadde jeg husket på å avbestille den dagen før. Jeg kommer meg ut av sengen, men føler at hver fiber i kroppen ikke er bra og alt er vondt. Klarer likevel å dra bort til vevhula, for helgen 8.-9.desember skal vi på Vevhula i Fabrikken ha åpent hus, så vi må jo få ting i orden der borte. Det hjelper jo også å hilse på damene. Torsdag kommer jeg meg heldigvis på sykehuset klokken 0900 om morgenen for å få refill av botox sprøyter i panna, hodet, nakken og skuldre. Denne gangen hadde jeg så store magesmerter at de overskygget hvor vondt dette egentlig er. Men nå hadde jeg ikke noe migrene anfall og det var noen dager siden sist jeg hadde hatt det, så det gikk ganske så smertefritt denne gangen. Skuldrene mine er litt bedre, men fortsatt smertefulle å ligge på.

Åpen dag på vevhula i Fabrikken i Løkkegata, Lillehammer 8.-9.desember

Vi har åpen dag på vevhula i Fabrikken, da har vi utsalg av forskjellig husflidsartikler. Noen av de tingene jeg har lagt ut på hjemmesiden min og på facebook vil være til salgs der.

Gry og Runa har også sine ting til salgs og vi vil nok ha dager som vi har utsalg når vi er tilstede der. Vi har ikke så mye vevde ting. For det vi har vevd har vi brukt selv, eller har gitt bort i gaver. Men noe har vi.

Denne puta er til salgs der borte. Den er rosegang og vevd i ull.

 

Håper vi sees i helgen og velkommen inn en tur i vevhula mellom klokken 1100 – 1600 både lørdag og søndag.

Sjekk ut linken: https://ritahelmitoivosdatterlaakso.selz.com/blog/i-morgen-er-det-pen-dag-p-vevhula

 

mvh Tovosdattera.

 

#blogg #side2 #kronisksyk #vinter #nsr #vinter #fabrikkenlillehammer #håndverk #husflid #flesthverdager

4 kommentarer

Siste innlegg