NSR Landsmøte i Kautokeino

Buorre iđit. 

Så har vi inntatt NSR 45. Landsmøte/riikačoahkkin i Kautokeino

Vi kom onsdag og har hatt to fine dager i Alta og Kautokeino før vi møtte her i dag. Jeg er en stolt same som er vokst opp i Lillehammer. Vi har et viktig arbeid foran oss. Man skulle tro at vi er likestilt at f.eks slike ting som språkopplæring for våre barn, ungdom og voksne. Det er ingen selvfølge at de som bor utenfor Samiske kjerneområder får den språkopplæringen de har krav på. De foreldre som har greid å finne ut av dette etter mye arbeid, de møter motstand i 
sin egen kommune. Kommunene har dessverre heller ikke den informasjonen og kompetansen som det kreves for å ta ansvar ansvar for samisk språkopplæring. Det er etter vår erfaring for dårlig tilrettelagt for å finne informasjon og veiledning.  

Jeg som er over 50 år har også startet å lære meg samisk. Et språk jeg har savnet hele livet. Det er viktig at barna får startet med denne opplæringen så tidlig som mulig. Allerede i barnehagen, og da må vi ha morsmålslærere. Noe som er en mangelvare utenfor kjærneområdene. 

Jeg håper jeg en gang blir så flink i å snakke samisk at jeg kanskje kan hjelpe i språkopplæringen. 

Vi reiste opp hit til Kautokeino på onsdag og fikk et par dager ekstra. Skulle egentlig ønske at jeg hadde hatt tid til å ta en tur til Hetta og hilse på mine kusiner, men det har jeg ikke tid til.

  

Men vi har jo hatt litt tid til å se oss om og Juhls var jo på planen. Maritex Gávpi er jo også et sted vi brukte mye penger. Når jeg først er her så bruker jeg jammen de pengene jeg har. 

Vi koser oss sammen og slappet av i går før det braker løs i dag. Vi har levert inn en uttalelse om språkopplæring utenfor kjærneområdet. Vi har også levert inn forslag om å få en mann fra Mjøsan Dajve Saemien Siebrie (Mjøsen og omegn sameforening) inn i kontroll komiteen.

Jeg avslutter dette blogginnlegget med et bilde av en blid gjeng som avslutter gårsdagen med en god middag på hotellet. Det kommer mer fra NSR i morgen.

 

#blogg #side2 #flesthverdager #NSR #samisk

1 kommentar
    1. Lykke til på landsmøtet, og kos deg i Karasjok. Kjempefin og koselige bilder, og jeg kjenner det kribler i kroppen etter å reise nordover til Finnmark 🙂
      Ønsker deg en kjempefin fredagskveld, og ei kjempefin og god helg <3 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

Siste innlegg