God dag på lørdagen

Buorre iđit, mo mana? God morgen, hvordan går det?

Det er lørdag og jeg tror jammen jeg har klart å ta søvnen tilbake, litt i alle fall. Jeg våkner litt om natta, men jeg sovner igjen og sover inntil fem til seks timer. Nå må jeg banke i laptopen slik at jeg ikke blir helt overivrig. Kroppen holder fortsatt på med sin greie, jeg øver meg nå på å ligge å sove på ryggen, noe som jeg ikke helt klarer. I barndommen og i hele oppveksten frem til voksen alder sov jeg nemlig på ryggen og led av noe som het søvnparalyse.

 

Søvnparalyse er en tilstand der man befinner deg mellom søvn og våken tilstand. Man klarer ikke våkne helt opp, for så å finne ut at man er fullstendig lammet, uten å kunne røre en finger eller snakke som i seg selv er en vemmelig følelse, og samtidig opplever man en ubehagelig tilstedeværelse av noe eller noen i rommet. Noen ganger opplever man at denne eller det som er i rommet sitter opp på brystet og man får ikke puste.

Så det er litt vanskelig å øve seg på det, for jeg har fortsatt denne søvnparalysen og det er vanskelig. Jeg prøver meg å ligge på magen, men det er vanskelig med betente skuldre. Det blir til at jeg pakker inn skuldrene og ligger på siden og slipper disse nesehornene som setter seg opp på meg om natta så jeg ikke får puste. For paralysen er et mare….Jeg har jo lært meg noen triks i årenes løp, med å tvinge meg selv til å se etter armene mine og bena mine, da løser det seg. Men før det er dette vanskelig. Det blir mye angst av det.

Denne uka har jeg vært en del på vevhula sammen med disse flotte damene som jeg er sammen med der borte. Jeg har begynt på noe julete. Det er veldig gøy.

Nå tryller vi frem julen. Det som er gøy her er at jeg selv må finne ut hvordan jeg skal få frem mønsteret. Det er ikke noe bok som sier hvilken trøe jeg skal tråkke på. Dette liker jeg og synes det er morsomt å se at skoene og bena kommer fram. Skjørtet og forkle. Veldig veldig gøy. Jeg liker slik arbeid. 🙂 Men jeg klarer jo ikke mye med disse armene, så det går skikkelig sent fremover. Det gjør jo ingen ting. Den trenger jo ikke bli så veldig lang. Det kan jo være en liten løper bare.

I kveld skal vi på rakefisklag sammen med gode venner og vi gleder oss stort til det.

Hva skal du gjøre i helgen?

Hvordan sover du?

 

#blogg #side2 #helg #søvnparalyse #kronisksyk #flesthverdager #husflid #håndtverk 

8 kommentarer

Siste innlegg