I dag er alt dritt, hvordan skal jeg få snudd dette da?

Reklame | https://ritahelmitoivosdatterlaakso.selz.com/

Buorre iđit (god morgen)

Mo manná (hvordan går det). Odne lea gaskavahkku (i dag er det onsdag), og jeg har begynt på nordamisk kurs og i dag har jeg en skikkelig dritt dårlig dag. Ute er det jo et fantastisk vær. Min kropp er ikke med meg, den begynte fort å arbeide mot meg når høsten kom. Jeg klikker i vinkel snart hvis dette skal fortsette. Jeg har fått betennelse i hele kroppen og sover ikke mye om natten, i natt våknet jeg klokken 0300. Resultat er jo migrene og migrenemedisinen blir jo brukt oftere nå. Leddene, bihulene, vevet og tykktarmen er betente.

Begynner nå min 3dje kur med sterke kortison sterioder pga den fordømte tykktarmen. De gjør jo livet bedre for meg, hjelper på smertene og jeg får jo ikke en tarm som fungerer. Men jeg kan jo ikke gå fast på veldig sterke kortison medisiner resten av livet? Heldigvis så mener fastlegen min det samme. Så jeg er henvist tilbake på til en indremedisiner. Bihulene er jo helt fulle og er kronisk tette og det hjelper jo ikke på hodepinen. Fastlegen min er kjapp til å henvise meg, så jeg blir henvist til tømming av disse hos øre/nese/hals.Det siste som har startet nå er et spiserør som krangler. Det gjør at det er blitt vanskelig å spise. Fastlegen er kjapp der også og henviser meg videre. Jeg får ikke rost han godt nok – veldig glad i han.

Nå gjelder det bare, hva gjør jeg nå for å få snudd denne dritt dagen til en bra dag? Jeg må prøve å komme meg litt ut. Det er en kjempefin dag, men hodepinen må bli bedre. Men å være inne hjelper ikke så mye, her i huset er en rørlegger som prøver å borre seg inn gjennom muren i kjelleren – Vi skal nemlig installere en varmepumpe som går fra luft til vann.

Jeg sitter jo alltid med noe i hendene, i går begynte jeg med disse sokkene. Jeg elsker disse og du ser den røde modellen under. Viking Naturgarn er fantastisk godt og varmt. De røde er barnebarnet mitt sitt. Hun bruker de som innesokker og er like glad i dem som meg. Størrelsen er i 35. Når de er ferdige blir de lagt ut på hjemmesiden min https://ritahelmitoivosdatterlaakso.selz.com/ , der ligger det også mye annet. Jeg har ikke noe stort lager der, men du kan bestille hos meg. 

Klarer jeg å komme meg ut og får ferdig dette sokke – paret, så har jeg klart og snudd dagen. 

Håper dere får en fantastisk onsdag og kos dere i denne flotte høstdagen.

Rita som vil snu en dårlig dag til en god dag <3 

 

#blogg #høst #helse #flesthverdager #syktarm #revmatisme #migrene #closter #husflid #side2 #betennelse #fibromyealgi #me #ms 

 

13 kommentarer
    1. Søring: Hei Søring. Så bra at dagen din er ok. Min dag i morgen blir sikkert bedre. Jeg må bare prøve å sove en hel natt. Satser på fantastisk dag og at solen skinner like bra i morgen.

      Buorre idja 🙂

    2. Buorre eahket.
      Det lærte jeg på chat for mange år siden. 🙂
      Min dag er ok nok, lite smerter ( sommervarme her nede) , bortsett fra litt mindre ok akkurat nå siden jeg oppdaget at jeg strikket feil i mønsteret. Jeg sa noe stygt, men sitter nå her og plukker opp. Kan like gjerne rette feilen med det samme. Men fy så irriterende!
      Håper dagen din i morgen blir fantastisk. 🙂

    3. Dette blir mer og mer morsomt å høre om. Min bestemor sin slekt var fra Buksnes, og de også dro over Nord-Sverige (Luleå) til Finnland for så å komme til Karasjokk.
      Bestefar drev fiske i Buksnes og Balsfjord, og han tok navnet Kremmervik fra Kræmmervika som er ei rorbu. Han fødenavn var egentlig Abrahamsen.

    4. Lilly: Ikke helt sikker jeg tør med sitronsaft og salt, ikke når, jeg har kraftig migrene anfall. Da holder jeg meg til immigran sprøyta. Prøv du først og fortell meg etterpå. Jeg er så livredd for å få enda verre i hodet. Samisk ja, det er morsomt, men jeg jobber fælt med å få det til lå sitte. Har ikke så mange å snakke med. Eller jo, jeg har det, men tiden strekker ikke til – får ikke møtt dem.

      Takk for god bedring ønsker. Dette går forhåpentligvis bra i år som ellers. Men jeg merker jo at jeg blir eldre. Og den ene autoimmune sykdommen drar med seg den andre osv…. Humøret og selvironien har jeg jo fortsatt og det er bra kjenner jeg 🙂

    5. Stilig å lære seg samisk. Ønsker meg noen samiske filmer på nrk. Hadde vært kjekt å se noen. Mht migrene, hvis du vil/tør, bland honning sitronsaft og salt. Det skal visst fixe opp elektrolyttene. Jeg har ikke prøvd enda, så ingen erfaring. God bedring og håper helsa ordner seg 🙂

    6. Veronica Rona Thomassen: Nei ikke i det hele tatt, og man blir veldig inneslutta når man har mange slike dager, og mine dager har nå blitt til mnd. Jeg holder meg unna folk og jeg prater nesten ikke. Noe som er litt tungt for han jeg bor sammen med.

      God bedring til deg og vi får håpe på en gooood høst. :))

    7. Toril sin hverdag med musikken: Så morsomt at din áhkku var fra sjøsamisk slekt. Min áhkku var fra sjøsamisk slekt fra Troms (Balsfjord). Min áddjá (bestefar) var fra Vountisjärvi i Hetta (Enötekiö) i Finske lappland. Det er ikke langt fra Goovdageaidnu (Kauto). Du må lære deg en ny ting på samisk hver dag. 😉

      Ja sliter litt akkurat nå, men det gjelder litt å snu det negative til det positive, og det å hvile. Jeg er ikke så god til det siste akkurat. :/

    8. Drittdag her også, mest fordi jeg er pissesur. Prøver å bryte meg løs fra den gorrsure bobla men det er vanskelig, det har bitt seg litt fast denne gang. Håper virkelig at du kvikner til, at kroppen spiller på lag, for sånn du har det nå e jo ikke noe særlig.

    9. Så kjempegøy at du har begynt på Nordsamisk kurs da 🙂 Er jo selv kjempeinteressert i samisk kultur siden min bestemor var fra sjøsamisk opphav i Finnmark. Jeg likte tidlig å høre på Mari Boyne, og sangen hennes har fasinert meg. I tillegg synes jeg det er interessant å følge med på Oddasat på TV.
      Jeg har lært meg en ny ting på samisk, og det er: “Oro jaska gatti (vet ikke hvordan det skrives). Det betyr: “Hold kjeft katt” 😀
      Huff stakkars deg som sliter slik med helsen din da <3 🙁 God bedring ta godt var på deg selv <3
      Ønsker deg en kjempefin onsdag <3 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

Siste innlegg