God 1.mai. I dag er det viktig du velger rett parole !

God 1. Mai. alle der ute.

bruk dagen rett. Gå i tog og gå under rett parole. Selv er jeg ikke i form til å gå, men skal gjøre som Berit Ås og følge med på TV. I mange år var 1. Mai tog en tradisjon å gå for meg. Stille opp på frokosten på SV huset, høre talen til dagens taler. Jeg har selv vært en av dem. Jeg arbeidet da i Amnesty International og min 1. Mai tale handlet om vold mot kvinner. Jeg var med og startet opp kvinnegruppa i Amnesty i Rogaland.

I går hørte jeg på Berit Ås i radioen og jeg er så enig med henne i at ordet kvinner er snart blitt utradert i vokabularet når det gjelder likestillingspolitikk. Vi har ikke likestilling i dette landet. Vi er så redde for å såre noen at vi har tatt bort ordet kvinner. Vi sier vold i nære relasjoner. Vi sier likelønn. Det er riktig at det utøves voldtekt og vold mot menn også, men det er fortsatt flest kvinner. Og vi må huske på alle de nye landsmenn som kommer. Menn som mener at kvinner skal føde deres barn, skal gå tildekket og ikke får ha arbeid og ikke lære seg norsk språk.

Berit Ås er en klok kvinne. Hun må bli 115 år, la oss høre på slike damer som henne. La oss ta tilbake kvinne ordet, for likestilling er IKKE oppnådd. Vold mot kvinner fortsetter, likelønn er det i allefall ikke. Tenk på hvilken parole du stiller deg under i dag. La oss ha et rasisme fritt Norge

Ha en god 1. Mai

toivosdattera

#blogg #1.mai #helg #hverdag #flesthverdager #likelønn #likestilling# #voldmotkvinner

4 kommentarer
    1. Petter: Jeg tror vi snakker om samme sak, at det er et folkeproblen og ikke et kvinneproblem eller likestillingsproblem. Jeg har stått på barrikadene for kvinnene og kjempet for likestilling både ute i arbeidslivet og i hjemmet. Men det som skjer ute i samfunnet med alle kravene som stilles til oss (både kvinner og menn) gjør at det blir vanskeligere og vanskeligere å velge barn. Noe man kan gjøre er å velge å bo på landet der det er billigere å bo, men så blir det også et annet problem. Veldig mange familier kommer fra delte hjem og da er det ikke bare bare å pakke å flytte dit det er billig å bo. Eller si opp jobben i et allerede trangt arbeidsmarked

    2. Så fortell meg, hvorfor blir da damers problemstilling voldsomt mye mer fokusert og jobbet med mens menn er irrelevant? Du kan ikke si det her er mer enn likestilling eller danning av samfunnet. Er en tid og plass hvor likestilling er viktig, men når det kommer til problem stillingene til kvinner så er det ikke et kvinne problem, det er et folkeproblem så la oss behandle det deretter.

    3. Petter: Jeg tror dette handler om mer enn likestilling. Dette handler nok om politikk og bygging av landet. Likestilling mellom kjønnene er jeg for. For far er vel så egnet til å være hjemme hos barnet som mor. Dette er mer enn det

    4. Trenger absolutt ikke kvinne ordet for å få likestilling, feminismen er vel et fint bevis på hvordan det gikk i nyere tid. (Rett i dass)
      Menn har like mange problemer som kvinner og like mye i mange problemstillinger og mangler rettigheter i flere scenarioer akkurat som kvinner.
      Så den dagen det faktisk er en likestilt debatt er dagen likestilling vil få fotspor og ha en progresiv utvikling.

Siste innlegg