Jeg pleier å gjøre som Pippi. Det har jeg aldri gjort før….så det klarer jeg helt sikkert !!!

 

God ettermiddag !

Det er torsdag kveld. Sola skinner og jeg er fortsatt våken. Utrolig men sant. I dag har jeg holdt på borte på vevhula som jeg har sammen med mine fine venninner. Jeg har hvilt litt i ettermiddag altså, men jeg motsto fristelsen til å kravle godt under dyna for natta. Himmel jeg oppfører meg jo som den 7.mor i huset og ikke som jeg bare er så vidt passert 50 og noen år….. I dag har vi rydda på hula vår, vi har organisert. Det er mye som skal på plass, vi har fått tak i mange vever og utrolig masse garn. Da må vi har ting på rett plass. 

Vi ble veldig fornøyd med kjøpet av disse tre her, spesielt når vi bare hadde tatt det på øyemål. Det ble mye bedre for oss der. Renningsbommen ser ikke så veldig ut som den tar så skrekkelig stor plass heller. Jeg gleder meg til jeg blir ferdig med den 10 meter lange løperen nå. Det begynner og minke på nå, men det er fortsatt igjen et stykke. Det er et pirk. Jeg vever med 4 tynne lintråder i skyttelen. Tror det blir bra til slutt. Den skal altså ikke være 10 m, skal dele den opp i flere løpere.

I dag har jeg også begynt å lage meg en nettbutikk, så det kommer noe snart folkens. Jeg har utrolig mange prosjekter gående. Dere vet jo at jeg holder på med mye rart. Akkurat nå tror jeg at jeg har 9 eller 10 prosjekter gående. Jeg er litt slik som Pippi. Det har jeg aldri gjort før…..så det klarer jeg helt sikkert!!! Det er et godt utgangspunkt for alle.

Jeg har holder som sagt på med å få opp en nettbutikk. Jeg kommer nok ikke til å ha noe lager, men tar opp bestilling. Jeg strikker, hekler, nålebinder, vever, karder, spinner både på rokk og håndtein (lærer fortsatt). Jeg tover og filter. Jeg spikker treskjeer og smørekniver. Det blir mye samisk Duodji. Men også mye tradisjonshåndtverk.

Akkurat nå er det Asker sokken som er under utarbeidelse, men den kan jeg bare sitte å strikke når jeg er alene. Det er mye mønster og jeg må følge med og telle hele tiden. Man kommer jo inn i mønsteret men vipps, så er det litt annerledes. Jeg gleder meg til den blir ferdig. Som sagt skal vi på blåtur i helga og frem til tirsdag. Da må jeg nok ta  med meg litt nålebinding, for det er slike ting jeg klarer å gjøre når jeg sitter sammen med flere.

Det er ikke for mye mønster. Eller så kan jeg jo ta med pjoning eller hekling eller nålebinde sitteunderlag til middelalderfestivalen på Hamar 2.helgen i juni.

 

Det er slike ting jeg holder på med, som jeg skal ha i min nettbutikk. jeg skal ikke glemme å nevne mine fantastiske plantefargene garn. Det er merino ull garn fra Kvam. Det er kjempe godt garn, og det blir veldig godt når det plantefarger. Vi håper vi kan sees på Hamar under middelalderfestivalen. Bare ta kontakt så får dere mer informasjon. 

Jeg har denne kurven helt full med masse farver nå og det blir nok enda mer før juni tenker jeg. Over helgen skal vi prøve å bygge oss en oppstadvev slik som vikingene, eller rettere sagt en Grenevev som samene brukte innen myk Duodji.

Fra Wikipedia:Greneveving er en samisk husflidsspesialitet innen myk duodji. Veven er en oppstadvev Oppstadveven var også i bruk innen norsk kultur, og var særlig populær i vikingtiden. Vevtypen har – i alle fall siden 600-tallet – også vært en del av samisk kultur- Den var lett å ta med seg under flytting og lett å sette opp. Men sjøsamene var de viktigste produsentene av grener, og produksjonen var stort sett for salg til flyttsamene, men også til nordmenn. 

Rekonstruert oppstadvev i Arkeologisk museum

En gren eller ratno på samisk er et stort ullteppe med et karakteristisk mønster. Slike tepper ble brukt som vinterteltduker, som sengetøy og til flere andre formål. De var også salgsvarer, og nevnes i regnskapsbøker fra bergenshandelen. 

Etter andre verdenskrig ble greneveving en viktig samisk husflidsprodukt, særlig i Kåfjord kommune. 

Jeg har jo aldri gjort dette før, men Pippis ord klinger godt i ørene mine og mønster på renning har jeg, så dette klarer jeg nok. Dessuten skal jeg jo få hjelp. Ha det fint i natten og sov godt. 

Hilsen og godt natt fra Toivosdattera  som gleder seg til at nettbuttikken er på plass 

 

#blogg #vår #hverdag #flesthverdager #nettbutikk #husflid #håndtverk #vev #nålebinding #strikking #filting #toving #hekling #strikking #looming #duodji #grevevev #oppstadvev #flatvev #samisk 

0 kommentarer

Siste innlegg