Plutselig var det vondt å ha samleie, skrekkelig vondt.

Reklame | https://www.apotek1.no/intim-og-underliv/torr-og-saar-skjede

Hei alle der ute på Onsdagen

I dag skal jeg snakke litt alvorlig om ting som mange i min alder sliter med. Jeg er en av dem som kom tidlig inn i overgangsalderen. Jeg var kun 38 år når jeg braste inn i overgangsalderen. Jeg husker jeg sa til legen, “så fint da, så blir jeg ferdig med den greia der” Da mente jeg jo mensen. Den hadde jo ikke vært brukenes til noe godt allikevel. Jeg er en av de som er ufrivillig barnløs og har hatt mine sorger på det. Jeg skal nok skrive litt om det en annen gang, for dette innlegget skal handle om noe helt annet. Når jeg så sa dette til legen, sa han til meg at det slettes ikke var noen fordel, for jeg kunne komme til å slite med den i 20 år. Så ille ble det jo ikke, men nærmere 10 år ble det. Men det jeg ikke regnet med var at jeg skulle få slite med andre ting også. 

Jeg har jo som sagt noen autoimmune diagnoser og jeg utviklet også noe som heter Sjøgrens syndrom. Den er litt vanskelig å diagnostisere, for man må innom så mange spesialister. Øyelege, tannlege, gynekolog, øre/nese/hals og til sutt Revmatolog. Jeg har jo vært gjennom alle disse. Gå inn på https://www.revmatiker.no/diagnose/sjogrens-syndrom/ og les litt om diagnoser (Sjøgrens syndrom). NRF er interesseorganisasjonen for revmatiske lidelser i Norge. 

Sjøgrens syndrom går på slimhinnene og jeg oppdaget det ved at øynene mine rant noe helt forferdelig. Det høres litt rart ut at øynene skal renne når man har tørre øyne, men øyelegen sa med en gang når jeg forklarte hva problemet mitt var at hun visste hva som plaget meg. Hun sa,”du har helt sikkert ikke noe tårer”. Det stemte. Ingen tårer, så jeg måtte begynne med kunstige tårer. Så merket jeg at jeg var så utrolig tørr i munnen og tennene mine begynte å knekke for ingenting. Jeg som alltid har hatt sterke tenner, og leppene mine og huden min alltid var tørre. Da måtte jeg begynne med kunstig spytt, noe som jeg forøvrig synes er noe fryktelig dritt.

Så kom vi til det største problemet og noe som jeg satte i forbindelse med overgangsalderen. Overgangsalderen er sikkert noe skyld i det, men gynekologen sa til meg at jeg skulle kommet 10 år tidligere. Jeg hadde ikke en millimeter slimhinne en gang. Det var ikke rart jeg fikk vondt under samleie. Det var så vondt at jeg kunne skrike noen ganger. Jeg skjønte ikke helt hvorfor det var slik, for jeg hadde alltid vært glad i sex med min mann. Nå ble det til at jeg gruet meg og unngikk det. Jeg mistet rett og slett lysten. Men det finnes hjelpemidler der ute. Apoteket har, så gå og spør, vær åpen om problemet så får du hjelp. 

Noen ganger er det skrekkelig vondt med disse tørre slimhinnene i skjeden, til og med når jeg går, så jeg smører meg ofte flere ganger i uka i skjedeinngangen. Det er viktig av jeg skal ha det så komfortabelt  jeg bare kan ha det. Jeg synes det er kjempetrist for både meg og ikke minst min mann, for jeg har vært veldig glad i vårt sexliv. Og selv om vi begynner å dra på årene så savner jeg intimiteten vår. Spesielt i de periodene jeg er i form og tåler at han kan ta på meg. 

Husk det alle kvinner der ute. Ikke la det går så langt som meg. Søk hjelp med en gang dere merker at det er et problem, det finnes hjelp. Finn dere en god gynekolog og spør på Apoteket.

Toivosdattera som stadig prøver noe nytt

 

#blogg #hverdag #flesthverdager #kronisksyk #sjøgren #sex #overgangsalder #samleie #kjærlighet #helse #nrf #apotek1 

 

0 kommentarer

Siste innlegg