Hold meningene dine for deg selv hvis du bare skal snakke ned om folk.

 

God mandag morgen!

Jeg sitter her i verdens beste sofakrok, under verdens beste sjal, med verdens beste kaffekrus som jeg kjøpte i Spania på verdens beste jentetur. Nå kjennes det litt at allergi sesongen har begynt. Jeg er av de som er glad for at det er litt kaldt enda. Jeg er glad i sola, men er mer glad for at det ikke er en eksplosjonsartet vår. I natt sov jeg godt. Sov gjennom hele natten, kanskje ikke noe rart etter dagen jeg hadde i går. Kjenner meg sliten i dag også, men det er sikkert fordi jeg hadde slosskampen med grandtante monsterstøvsugeren til Anastasia som bare står stille og streiker i ladestasjonen sin. Hun har sikkert fått en hjerneskade i den elektroniske hjernen sin.

Men når man sliter med fatigue og er så sliten i utgangspunktet og i tillegg får masse allergener i sving med pollen blir man enda mer sliten og trøtt. Det er derfor jeg er glad for en laaaaangsom vår. Noen ganger rømmer vi til fjells, men det gjør jo ingen ting. Vi elsker fjellet.  Det er nok veldig mange som kjenner seg igjen, for det er nærmere 1million nordmenn som er allergisk for pollen.

Men jeg sitter altså og koser meg i sofaen, med kaffen og skriver litt på bloggen.

I dag sitter jeg og tenker litt over hva jeg irriterer meg over, eller rettere sagt hva som opprører meg. Før helgen var jeg og handlet på Kiwi og der ble jeg stående i lang kø, og foran meg stod det noen som tydelig vis kjente hverandre. De stod og snakket om en tredje person. Det var ikke positivt det som kom ut av dem Jeg blir så opprørt når jeg hører mennesker snakker slik ned om folk. Når de prater om andre må de være klar over at det vil komme for en dag det de sier, uansett. Dessuten kan de ikke vite hva det er som forårsaker en persons adferd. Personen kan værer skadet, psykisk syk eller syk på en annen måte. Eller personen har bare en slik personlighet og det synes jeg den skal få ha i fred.

Det er greit for folk at de har meninger, men hvis meningene er negative og du ikke har noe godt å si, så kan du holde meningene dine for deg selv. La oss omfavne et mangfoldig samfunn med mange personligheter, og  snakke opp om mennesker.

Nå vil hunden Alice ta meg med på tur. Ha en god mandag der ute.

Rita Helmi Toivosdatter 

#blogg #livet #oppsnakk #hverdag #flesthverdager #allergi #mangfold #samfunn #helse #fatigue #me #fibromyalgi 

2 kommentarer

Siste innlegg