Dette er meg, Rita Helmi, en presentasjon

En liten  presentasjon

I denne bloggen kommer jeg til å skrive om min hverdag uten filter. For noen kan det kanskje være irriterende å lese en slik blogg, spesielt når filteret mitt er av.

Hvem er jeg? Jeg er Rita Helmi og er en voksen dame på 52 år og uførepensjonist. Jeg er kronisk syk med flere diagnoser. Nå skal jeg ikke ramse dem opp her, men noen av dem er autoimmune og kroppen angriper seg selv. Jeg hatt noen av disse sykdommene siden jeg var barn, og pleier å si at jeg har noen sykdommer som gjør meg syk i perioder. Disse periodene er dessverre blitt lengere og lengere til eldre jeg blir, og det har kommet nye diagnoser til. I mine gode perioder kan du ikke se på meg at jeg er syk. I mine dårlige perioder ser du meg ikke.

Jeg er skikkelig i mot diagnose – samfunnet Norge, men skjønner jo at skal skal man få den hjelpen man trenger så må det en diagnose til, men samtidig skaper vi et merkelapp samfunn. Jeg er ikke diagnosene mine, jeg er fortsatt Rita Helmi, selv om jeg til tider ser mest av soverommet mitt. Heldigvis er det blitt mindre av soverommet nå og mer av stua og sofaen.

I mine gode perioder er jeg skikkelig kreativ. Jeg fletter kurver av pil og peddik, spikker treskjeer, kniver, og eggeglass, nålebinder, syr, vever, karder, spinner av håndtein og rokk, tover, strikker og hekler. Ja jeg bobler over enkelte ganger.

Jeg er også glad for å kunne hjelpe andre når jeg er frisk nok til det. Jeg er sjaman healer og har vært så heldig å få være en av Ailo Gaups elever. Han er en av dem som hjalp meg med å få på plass mine Finsk-samiske røtter. Min familie ble tvangsevakuert fra Finnmark under 2. verdenskrig, brent jords taktikk. 

Jeg har også undervist i meditasjon, og mediterer og bedriver yoga. Det hjelper veldig i forhold til mine plager. Jeg behandler også Refleksologi og øreakupunktur når jeg er frisk nok til det

I bunnen er jeg utdannet apotektekniker. Så har jeg en pedagogisk utdannelse, jeg er utdannet spesialpedagog med sosialpsykologi.

Naturen er mitt tempel, jeg elsker skogen, fjellet og havet. Blåturer med min mann i inn og utland er det fineste jeg vet, vi drar dit nesen peker. Vi vet retningen, men vet ikke helt hvor vi ender.  

Jeg er umåtelig glad i mannen min, is, familien min og hundene rundt meg.

Ha en fantastisk lørdag, det skal. vi ha.

Rita

#blogg #presentasjon #elskerskog #reiser #blåtur #natur #diagnoser #sjamanhealer #Samisk

 

0 kommentarer

Siste innlegg