I dag har jeg vært på den verste undersøkelse jeg vet om GASTROSKOPI

Det er jo en grunn til at jeg skal på disse undersøkelsene, jeg er jo ikke akkurat sprek for tiden. Men du verden slik som jeg gruet meg. Jeg er sliten av og være sliten og jeg er sliten av at kroppen hele tiden er vond. I går tok vi litt grep her og reiste i varmtvannsbasseng også tok vi sauna. Det var deilig for både kropp og sjel. Det var godt en stund.

Nå ligger tåka helt nedpå Mjøsa og det liker slettes ikke astmaen og det er jo heller ikke et sjakktrekk når jeg skal ha en slange nedover halsen, men hovedproblemet med den undersøkelsen er jo at jeg ikke klarer å slappe av. Jeg brekker meg jo bare jeg får tannbørsten bak i munnen. Det var bare å komme seg avgårde, så vi kunne få det unnagjort. 

Heldigvis fikk jeg kraftig bedøvelse, de prøvde ikke en gang uten. For jeg hostet så av astmaen i dag. Det var like greit, for da slappet jeg av og ble ganske så like glad. Undersøkelsen gikk veldig fint og de fant ikke noe galt i spiserøret. Men de tok biopsi så får vi se. Grunnen til at jeg skulle ta disse prøvene er at jeg ganske ofte føler at det sitter en klump i halsen og jeg har kramper i spiserøret og maten går opp i stedet for ned. Men som sagt det var ikke noen innsnevringer.

Som jeg har sagt før så blir jeg litt lei av at denne kroppen ikke kan fungere. Jeg trenger dette spiserøret mitt. Jeg trenger å få i meg mat, spesielt nå som jeg har så mye diare´ pga colitten.

Det eneste som ruller i hodet om dagen er søvn. Hvis jeg har to ting å gjøre samme dag, så kjenner jeg at jeg blir helt pumpa og må mobilisere alle de krefter jeg har i kroppen. Skal jeg være sosial eller vi skal på reise og være borte i flere dager, så vet jeg at jeg kommer til å få det igjen dagene etterpå – de kommer til å bli svarte, borte. Men det er slik prioriteringene blir. Skal jeg komme meg ut av huset blir det slik. Men det kan virke som jeg må være litt mer forsiktig nå, for jeg hadde en flott sommer og tror at jeg fortsatt kan ture frem, men det kan jeg ikke nå når høsten er kommet. Jeg har fortsatt ikke råderett over kroppen min, som jeg hadde i sommer. Hode og kropp henger fortsatt ikke sammen. De er veldig lite enige, mye mindre enn på lenge.

Toivosdattera som må finne balansen igjen, for det er flest hverdager

#blogg #Side2 #flesthverdager #kronisksyk #me #fatique #fibromyalgi #revmatisme #nrf #artrose #ms #høst #vinter #astma #syktarm 

14 kommentarer
    1. karidansen: Takk for oppmuntring. Det er godt å høre at det er håp i hengende snøre 🙂 og takk for god bedringsønsker. Det er alltid godt å høre om at andre har kommet seg igjennom det, selv om jeg ikke synes det var greit å høre du har hatt det vondt i mange år. <3

    2. Godt at du fikk solid dose med avslappende, så du unngikk brekninger. Jeg har hatt den undersøkelsen en gang, og jeg brakk meg skikkelig. Jeg var fryktelig anspent og nervøs på den tida. God bedring – det føles tungt og håpløst og ha det slik! 🙂 Kjenner meg igjen en del i det du skriver. Jeg var temmelig energiløs og hadde mange “Vondter” i mange år. I dag er det meste borte og jeg har det bra – så jeg vil si at det ER håp…i alle fall om bedring! 🙂

    3. Så grusomt. Jeg har hatt gjort det en gang, så jeg vet.
      Tenker på deg, håper de finner ut av dette så du kommer deg på beina. Klem

    4. Høres ikke bra ut, verken formen din eller undersøkelsen. Ønsker deg god bedring, håper det snur snart.

    5. Doc&Dask: Ja ikke sant det er det. Jeg har også hatt slike opplevelser, men heldigvis slipper jeg narkose, selv om jeg skulle ønsket det. Jeg fikk mye bedøvelse og var ganske likeglad. Jeg håper også at vi nå finner ut av ting. Du har rett i at vi er avhengige av at helsa skal fungere i hverdagen:)

    6. Huff nei gastroskopi er ikke moro, har selv måttet gå gjennom det noen ganger, og pga en dårlig opplevelse må det heretter utføres under narkose. Er virkelig det verste eg kan gjøre 🙁
      Håper du finner ut av det, vi er jo avhengig av helsa for å fungere i hverdagen..

    7. Helene Cecilia: Takk skal du ha, det er over nå og jeg har sovet ut bedøvelse. Jeg ble ganske så bedøvd så det gikk heldigvis bra. Jeg var så slimete av astma i dag og hostet så, de hadde faktisk ikke annet valg hvis de skulle få gjennomført

    8. frodith: Jeg håper også det Frodith. Det som er forandret nå er at jeg ikke pleier å være slik i humøret over lengre tid. Jeg pleier å ha noen dager som jeg er nede også er humøret oppe igjen, men nå sliter jeg virkelig. Nå er jeg lei. Jeg må virkelig ta meg på tak. Jeg har masse positivt rundt meg og jeg klarer å holde liv i håndtverket mitt, men jeg har altså så vondt i denne kroppen og de smertene er ubeskrivelige noen ganger.

    9. Håper du får orden på ting og tang snart. IKKE noe godt å ha det sånn. Jeg har noe småpjusk selv, men ikke noe store greier. Skal prøve å komme meg i litt form, så jeg holder litt lenger 😀

Siste innlegg