Dette budsjettet passer slettes ikke meg og andre smertepasienter, det er rett og slett usosialt!!!

Hei der ute på mandagsformiddagen!

Jeg gjør noe så sært som å sitte og høre på statsbudsjettet samtidig som jeg jobber litt med håndverk. Jeg kjenner at jeg blir mektig irritert. Det blir jo stort sett når jeg hører på Siw Jensen og FrP. Det er rett og slett usosialt og slett ikke et budsjett som handler om miljø og klima. Når det gjelder miljøpolitikk går de rett og slett motsatt vei. Når jeg tenker på min far som er snart 80 år og som er minstepensjonist, bor hjemme og klarer seg selv. Han er ikke nevnt med et ord. Eller han er jo det på et vis – han vil rett og slett få mindre penger.

Når jeg blir irritert er jo at på de punktene som er KrF viktig så snakker de om viktigheter – de er jo på frierføtter. Tenk at jokeren på Stortinget er et lite parti som ikke en gang er over sperregrensen. Knut Arild Hareide har virkelig makten i sine hender. Jeg ønsker jo selvfølgelig at de går til venstre og styrker denne. Jeg vet jo at det ikke betyr så veldig mye for meg som uførepensjonist, for min søster som enslig mor, for min bror som sliter med ettervirkninger som tidligere rusmisbruker og er avhengig av psykiatrien og har ADHD eller min far som er 80 år og minstepensjonist og klarer seg hjemme selv. Ingen av oss blir mette av kulturprosjekter eller kuler og krutt hos forsvaret. Vi liker at det satses på miljø/klima, kortreist mat, skole og helse. Jeg kan ikke si jeg hørte så mye av dette i dette budsjettet. Vi må kutte 50% av utslippene våre i de kommende år, vi har faktisk hastverk. Dette er et stakkarslig budsjett på klima. De gir 10 milliarder mer på veg i stedet for tog. Hva er det da? Det blir mye bompenger det. Jeg synes i grunnen det er greit med bompenger – noen må jo betale for disse vegene, men jeg skulle ønske vi heller kunne satset mer på tog.

Jeg fortsetter videre på mitt håndverksarbeid her i det stille. Håper nå at vi kan få venstresiden i norsk politikk frem i lyset igjen. Jeg synes at vi må snudd denne vinden fra H til å snu, som Halvdan Sivertsen sang. Jeg venter tålmodig på neste valg og kjenner at jeg gleder meg til å putte min stemmeseddel i valgurna.

Ha en god mandag der ute.

 

#blogg #side2 #Statsbudsjett #flesthverdager #politikk #usoialt

8 kommentarer
    1. Toril sin hverdag med musikken: Tusen takk for respons Toril. Ja dette er typisk fra denne kanten. Denne mørkeblåe regjeringen vet ikke hvordan det er med oss som er uførepensjonister og faktisk av og til må velge mellom medisiner og mat. Jeg hadde ikke klart meg hvis jeg ikke var gift.
      Ha en god mandagskveld 🙂

    2. Kjempeflott innlegg du har skrevet, og jeg støtter deg i det du har skrevet.
      Selv er jeg 80% ufør, og har 20 % restarbeidsevne. Det som er fortvilende er at det er ingen 20% stillinger å oppdrive. Derfor jobber som freelancemusiker på tverrfløyte hvor jeg har spillejobber i bryllup, ved gudstjenester, ved hyggetreff og begravelser. Det blir ikke hetl 20% da, men kanskje 10 %.
      Statsbudsjettet tar jo fra de som ikke har så mye og gir til de som har. De tapende blir oss med sliter med helsa.
      Siv Jensen burde skamme seg!
      Ønsker deg en kjempefin mandagskveld, og ei kjempefin og god uke <3 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    3. Lilly: Hei Lilly. Jah, du har helt rett under solen. Vi får leve på knapper og frimerker som før…. Jeg har hatt lyst til å invitert dem til å leve en mnd i min fars sko. Han bor 1 mil fra Lillehammer. Det går buss 2 ganger om dagen, utenom skolebuss/arbeidsbuss. Han er nødt til å ha bil, for busstoppet er 1 km unna huset hans. Ja nå går det jo å bestille mat på døra, men hverken lege eller tannlege kommer på døra….eller resten av helsetjenestene som en som bor hjemme og “klarer seg selv” trenger. Han er alt for frisk for hjemmetjenesten. Sist han hadde dem, så sa han dem opp 😀

    4. Er jo det vanlige det at uføre og minstepensjonister får mindre for hvert år som går. Lurer på hvordan politikere får sove om natten når de vet disse to gruppene ikke har råd til mat en hel måned.
      Lenge leve fasaden.
      Ha en strålende mandag 🙂

    5. Valgflesk, gode ord og varme tanker er hva vi har i vente frem til neste valg. Vel, vi får sile ut det som er fakta, og i alle fall bruke stemmen vår når vi har muligheten. God mandag 🙂

Siste innlegg