Bestemor og bestefar koser seg hos barnebarna som har aktiviviteter fra morgen til sengetid

Hei alle der ute.

 

Juhu bestemor helg, laaang helg. Og vi er alene med prinsessene mens mor og pappa er på en etterlengtet ferie tur barer dem alene. Det har de jo virkelig fortjent. Vi merket jo i går at vi var fryktelig glade for at disse barna var innarbeidet med sine rutiner og at mor og far hadde skrevet en liste om hva som var programmet i dagene som kommer. De har ikke fritidsproblemer og vi får heller ikke det da. Jeg skjønner ikke at dagens voksne klarer å jobbe turnus når de har barn? De skal jo rekke all verdens greier og det etter barnehage og aktivitetsskole.

Jeg blir svimmel bare jeg tenker på det. Ikke en gang i helgene har de fri fra dette. Vi tenkte at da skulle vi kanskje finne på noe sammen alle fire, men da er det turn og loppemarked i regi av skolen. Det er jo supert at det er aktiviteter. Men himmel, blir ikke dette litt slitsomt ikke bare for voksne? Har ikke barna godt av å slappe av litt hjemme? Gå tur sammen med familien i skogen og spise litt niste. Leke litt?

Jeg vet at disse barna her har det slik, de leker hjemme i helgene og de er ofte på sykkelturer og går turer i skogen. Men jeg vet også mange som lar aktivitetene ta overhånd. Når vi voksne blir slitne, så er også barna slitne. I går kom den eldste hjem fra fotball kl 1800 – ikke så sent, hun er 7 år, men sent nok synes jeg. Hun kom hjem fra aktivitetsskolen 1630 og skulle på fotball kl 1700. Ikke mye tid man får hjemme før man har på pysjen før man hopper i seng kl 1930 da. Det er jo ikke slik hver dag, heldigvis. 

Jeg tenker ofte på hvordan vi hadde det da vi vokste opp. Vi hadde jo også aktiviteter vi fikk være med på. Jeg fikk går på svømming en gang i uka. Dette var når jeg gikk på barneskolen, for jeg er så heldig at det var fredagssvømming på det stedet jeg er vokst opp. på min skole var det nemlig skolebasseng, tenk på den tiden. Jeg er født i -65. Det var ikke lenger en 12 1/2 m langt og 6 m bredt, men like så et skolebasseng. Der er det mange som har lært seg å svømme.

Så var jeg litt med på orienteringsløp, bygdeungdomslaget og karate. Det siste var i ungdomstiden og da måtte vi til byen, til Lillehammer. Men poenget er at vi hadde ikke aktivitetsskole eller SFO. Vi kunne dra hjem rett etter skolen. Min mor jobbet, men  ikke hele tiden. Var hun på jobb, så var det alltid en nabo hjemme. Da vi ble større klarte vi oss selv. Den først som kom hjem satte på poteter så de var klare da mamma kom hjem. Men da var vi kommet opp i storskolen (4. klasse). Men igjen det var alltid en nabo hjemme.

Min mann sier det at han ikke skjønner hvordan han gjorde dette med å balansere dette med 2 barn, få de i barnehage, skole og  jobb og studier. Men det er klart vi er ikke unge lenger,, så vårt privilegie er å få de på skole og i barnehage. komme tilbake, ta badstue, hvile, hente barna, lage mat og bare være der for barna og følge lista 🙂 

 

Dette var en bestemors tanker i en regnfull fredag. God helg

Buorre Beaivi

 

 

#blogg #barnebarn #side2 #bestemor #høst #flesthverdager

4 kommentarer

Siste innlegg