Sitter og ser isen legger seg

Buorre iđit, mo mánna. God morgen Hvordan står det til.

Jeg sitter her og ser isen legger seg på Mjøsa utenfor stuevinduet. Det er 10 kalde blå. Pelslua ble funnet frem og jeg kjenner godt på barfrosten. Jeg liker på en måte denne barfrosten også. Jeg håper vi kan få stålis på Mjøsa i år. Vi hadde det for to år siden også. Da gikk vi på klappskøyter midtfjords. Det var en opplevelse jeg ikke hadde gjort siden jeg var jentunge. Da gikk vi hvor vi ville på Mjøsa frem til Moelv. Det var så herlig. Det kan jo komme litt snø over moder jord, men kan godt få stål is for det.

Hunden Alice har igjen kommet i hus. Vi har gått en liten morgentur og pelslua ble funnet frem. Jeg er slettes ikke i form. Kjenner godt på kroppen at det ble en sen kveld på lørdag, men det er slik som jeg må betale for og det er jeg inneforstått med. Det var en hyggelig kveld og vi koste oss. Det jeg kjenner jeg angrer litt er at jeg danset sååå mye sving og svingte armene så mye over hodet. Det brenner mye i skuldrene i dag vil jeg si. Jeg har tenkt meg bort på vevhula litt etter hvert og det kan jo bli en utfordring, men hvis ting skal bli ferdig, må jeg gå bort dit. 

Prøver å lese litt samisk, men jeg kjenner at øya går i kryss og tenker at jeg legger meg litt nå på formiddagen for å gå på hula i 12 tiden. Det er ikke morsomt å kjenne at øya sklir igjen når man prøver å konsentrere seg. I dag har jeg kommunisert litt med http://enalenepappa.blogg.no  Jeg anbefaler dere å gå inn på bloggen hans å lese litt hvordan han sliter med å få endene til å møtes og hvordan han prøver å løse ting mot jul. Det er ikke enkelt å være alene og syk og ansvaret for et barn. De lever under fattigdomsgrensen. Jeg synes han er tøff som blogger om det. 

Kroppen min krangler fortsatt med meg. Jeg er forferdelig trett hele tiden og jeg har fått fryktelige smerter fra lysken og på innsiden av låret. Klarer ikke å komme innpå med fingrene en gang. Jeg har den samme smerten fra under armen og nedover undersiden av armene. Er det noen der ute som har opplevd slik? 

Man skal oppleve nye ting hele tiden. Det er jo fint det, jeg ler litt nå. 

Ønsker dere god mandag, hva skal dere bruke dagen til?

 

#blogg #side2 #flesthverdager #kronisksyk #hverdag #barfrost #vinter #fattigdom #syk #aleneforsørger #eneforsørger 

9 kommentarer

Siste innlegg