Hjemme igjen etter et fantastisk artig Rakfisklag med Olav Kvite gjengen på Trollstua

God søndag.

Vi har hatt en fantastisk lørdagskveld i gode venners lag. For dere som lurer på hva Olav Kvite er, så er Olav kvite en vikingbåt som ligger på Hamar. Det er søsterbåten til Mjøsen Lange, som ligger på Lillehammer. Mjøsen Lange er en stiftelse hvor min mann er høvedsmann. Det er tre slike båter på Mjøsa. Balder på Kapp, Olav Kvite på Hamar og Mjøsen Lange på Lillehammer.

På det første bildet er det Balder som ligger til venstre og Olav Kvite til høyre. På det andre bildet er det Olav Kvite. Begge bildene er tatt fra Mjøsen Lange og det var i forbindelse med Mjøsa minutt for minutt.

Vi koser oss sammen og i går var det den årlige sammenkomsten rakfisklaget til Olav kvite. Jeg spiser ikke så mye rakfisk, men denne ene gangen i løpet av året spiser jeg lefse, potet, rakfisk og rømme. Drikke øl og juleakevitt. Det er en nytelse. 

Maten kom på bordet og talene kom i gang. Vi koser oss på Trollstua og er så heldige at vi får lov til å overnatte der hvert år. Terje ønsker oss velkommen og er like sprudlende som alltid. 

Hvert år har vi med en gave eller to fra Lillehammer og Mjøsen Lange. I år hadde jeg nålebundet en lue til sjefen sjøl Terje. Det så ut som han likte den.Jeg har også plantefarget garnet. Garnet kommer fra Kvam og er kortreist. Jeg laget like godt to luer, så Terje fikk gi bort en til mannen som sitter ved roret også. Samt at jeg laget et par håndleddsvarmere. Så i år var det skikkelig viking klær som ble gitt bort.

Etter middag måtte jeg en liten tur ut og titte på utsikten ned mot Brummundal. Trollstua ligger pent til overfor byen og det er god utsikt. Det var jo også fullmåne og klarvær. Men det er første gang vi har vært der uten at det har vært snø ute. 

I det fjerne lyser Brummundal og det er godt å trekke inn den kjølige kveldsluften. Månen titter ned på meg mellom granene og det er kjempevakkert.

Inne høres det som dansen snart skal begynne og det serveres kaffe og kaker, en enslig utelampe lyser opp veggen og det gjør seg med månen som hjelper til å lage lys for dem som går ut for å trekke frisk luft i de sene kveldstimer.

Etter middag er det kaffe kaker, cognac og dans og moro i Trollstua. Det er god stemning og vi slapper av og praten går livlig. Hvert år er dette så gøy og dette er blitt en tradisjon. En hyggelig tradisjon som vi ser frem mot. 

Kai og Aslak ser ut til å ha det helt strålende. Det har resten av gjengen også. Egentlig skulle vi hatt lyd på bildene, så man kunne hørt all latteren i tillegg.

Praten går livlig utover de sene natterstimer. Laakso prøver danseskoene sine og snubler nok litt mer enn normalen skulle tilsi, men pytt. Det er så hyggelig. Danser sving og armene får svingt seg og det kjennes i dag kan man godt si…. Men tror dere jeg er skremt, nei vi kommer tilbake neste år. Dette er så hyggelig at det vil vi jo ikke være foruten.

Igjen, tusen takk Olav Kvite, for et hyggelig Rakfisk lag.

 

#blogg #side2 #flesthverdager #julebord #rakfisk #Mjøsenlange #olavkvite 

12 kommentarer

Siste innlegg