Annenhver natt

Det var noen som fant den bryteren igjen på meg i natt. Jeg sov litt og våknet, sov og våknet. Den bryteren var ikke mye av. Så plutselig ringte klokka. Det var jo lurt at den skulle ringe klokka 0630 i dag. Mandags morgen. Jeg som skal så fryktelig mye i dag. Jeg føler meg tygd på, spytta ut og tråkka på. Så er det ei frøken da som tenker at joda, hun synes nok at jeg skal stå opp. Hunden Yatzy skal i alle fall ut og tisse. Men det skal hun jo egentlig ikke. Hun skal ut og kaste ball. Grunnen er jo at det regnet så mye i går og hun ville ikke så mye ut. Jeg måtte lure hunden Yatzy med meg ut og måten jeg gjorde det på var at jeg fant en rød ball og kastet ball i hagen. Da var det greit å gå ut, men da glemte hunden Yatzy både å tisse å bæsje. Så vi ut og hunden Yatzy bare står og ser på meg med et spørrende blikk, “hæ, skal du ikke finne den røde ballen og leke med meg?” Mens jeg står og sier gå og tiss og er skikkelig trøtt i trynet, står i en skikkelig kledelig rød/rosa onepiece og Kai sine blå crocks. Det er mandagens habbit klokken 0645. Hunden Yatsy finner ut at hun får gjøre sitt fornødne så kanskje jeg finner den røde ballen da. Noe jeg gjør og selv om det ikke regner så mye så drypper det litt, og det er bløtt fra i går. Jeg kaster ballen noen ganger i hagen og både ballen og hunden blir passe bløte. Jeg finner ut at nå får det være nok tidlig på mandagen og tar med både hund og ball inn.

Da vi har kommet inn, jeg har rigget meg i sofaen med kaffe, er det en som prøver å stirre meg ut igjen…. “Hvor er ballen og jeg er i grunnen ikke helt fornøyd med den kastingen din. Du kunne forresten ha tørket meg”. Noe jeg forøvrig gjør hun så litt pjuskete ut etter den litte morgentrimmen.

Jeg prøver forgjeves å tømme en mugge kaffe for å få denne “på knappen” til å fungere i dag. Tenker at jeg bør hoppe i dusjen, men da kommer en tekstmelding fra han jeg bor sammen med. Ja, han er ikke hjemme altså, Vi pleier å prate sammen, han er i Skjåk. Altså det kommer en tekstmelding om at det skulle komme en rørlegger. Ok tenker jeg da får jeg vente med å dusje til han har vært her og tømmer litt mer av den kaffen i kanna. Jeg begynner febrilsk å ringe litt rundt til venninner for å prate litt for å forsikre meg om at den knappen kan bli værende på og at den jævelen som sitter på skuldera mi og slår den av har sovna. (Den jævelen er sikkert bare våken om natta.) 

Så titter sola fram og jeg tenker at jeg må komme meg ut på tur med Hunden Yatzy før det begynner å regne igjen. Tenker at jeg skal lure med meg den røde ballen, men frøkena får det med seg. Det er jo bra, for da går hun veldig fint i band. Vi går mot renseanlegget og jeg slipper henne og kaster litt ball med henne. Dette er vist veldig artig. På veg tilbake møter vi en liten gjeng med hunder, Det er gøy, her er det lekekamerater. Da går vi gjerne en tur til vi sammen med dem.

Her møter Hunden Yatzy et par hunder. En hoe og en hanne. Det er klart man må hilse og leke litt. Litt tumulter ble det mellom disse to damene, men det fikk vi tobente satt en stopper for med en gang. Hunden Yatzy var så glad for å møte andre hunder å leke litt.

Denne lille svarte 10 mnd hannvalpen var en som ikke var redd for noen ting. Hunden Yatzy måtte sette han på plass et par ganger.

Nå ligger Hunden Yatzy helt utslått ved siden av meg på sofaen. Jeg er også helt utslått, tenker jeg skal gå å ta dagens første hvil. Etterpå blir det nok en dusj. Jeg er heldig som har klart å gå en tur i dag selv om jeg har hatt en jævel på skulderen i hele natt. Jeg har ikke tatt noen smertestillende enda i dag og tror jeg klarer meg uten frem til i kveld. Så uansett er ikke dagen så aller verst. Det er utrolig hva en hund kan gjøre med hvordan dagen din blir.

 

#blogg #side2 #flesthverdager #kronisksyk #me #fatique #revmatisme #fibromyalgi #ms #sjøgrens #syktarm #høst #mandag #hverdag #helse #hund

6 kommentarer

Siste innlegg