Endelig en etterlengtet hel natt med søvn.

Goood morgen der ute i lørdag <3 

Endelig kom den etterlengtede søvnen. I går gikk Hunden Yatzy og jeg en tur i byen. Det ble mye på både hunden Yatzy og meg. Vi gikk hjemmefra ca klokka to og var hjemme igjen rundt klokka 1530. Tror vi kjente på at vi var slitne og trøtte begge to. Yatzy sovna på sofaen og jeg krøp opp i senga. Jeg våkna i av at Kai ropte på hunden og det var noe som reiste seg opp fra bak foran magen min. Luringen hadde kommet etter og dyttet opp soveromsdøren. Den hadde jo ikke jeg lukket helt. Klart det var bedre å ligge tett inntil noen, jeg hadde ikke merket at Hunden Yatzy hadde hoppet opp i sengen. Nå er jo jeg vant til mye større hunder som prøver å lure seg opp i sengen, så det er jo ikke noe rart at jeg ikke merket dette 🙂

Klokken var nå over åtte om kvelden, jeg gikk ned og spiste litt, var like trett og fant ut at jeg måtte gå og legge meg igjen rundt klokka 2100. Min mann gikk kveldsturen med Hunden  Yatsy.

I dag høljer det ned og jeg har litt problemer med å få hunden Yatzy med meg ut. Jeg har litt problemer med å motivere meg selv til å gå ut i øspøsende regn også, men vi må jo det, i alle fall rundt kvartalet. 

Siden jeg har vært så på vidda i det siste sånn søvnmessig, så er jeg ikke helt sikker på om jeg har fått vist dere min nye Gákti/kofte. Den er blitt ferdigstilt. Jeg har hatt god hjelp av en venninne som er designer. Det er mammaen til hunden Yatzy, som heter Sigrun Hauge. Hun driver Sigruns systue. Min sámegákti ble fantastisk.

Den er sydd i råsilke, min gamle gákti er i tykk ull og litt tung og varm. Derfor ville jeg ha en som var litt lettere og i en annen farge enn i grå. Sigrun tegnet mønsteret av den gamle.

Den ble veldig lekker og henger fint på. Jeg liker stoffet veldig godt.  Materialet råsilke er fint for når det er varmt så virker det kjølende mot kroppen, og når det er kaldt, virker det varmt mot kroppen.

Jeg er veldig glad for at Sigrun hjalp meg med syingen, for det var første gang jeg kastet meg ut på sying av Gákti og da er det godt å ha noen som er stødige i det de gjør. Jeg var litt usikker på hvordan min holbi (kanten nede) skulle være. Men så slo jeg opp på noen sider om hvordan den tradisjonelle kvinne Gákti 1850 som brer seg over nåværende samiske områder Koutokeino, Enontekiö og Kaaresuvanto. 

Og siden vi er solens barn, måtte det være med mye gult på holbien. Jeg har tenkt å veve en holbi på grindvev, men er ikke sikker på om jeg skal ha den på denne eller om jeg skal ha den på min ullgákti i stedet. Vi får se. Jeg skal i alle fall ikke begynne å veve i dag. I dag skal jeg bare ta det med ro og se på regnet.

Nå vil jeg ønske dere alle en god lørdag. Jeg skal bare hanskes med det jeg skal hanskes med. Gå en liten runde med hunden Yatsy også skal jeg hvile resten av dagen. Ha en god plan. Også skal jeg sove natten igjennom igjen. Regner vel med at dere får høre om det hvis jeg ikke får det.

 

en fornøyd toivosdatter

 

#blogg #side2 #høst #vinter #lørdag #helg #kronisksyk #flesthverdager #samisk #kofte #gákti 

 

6 kommentarer

Siste innlegg