God morgen i natten, Klokken er 05. Her er av og på dama.

God morgen. 

Tenk om jeg nå hadde vært jernbanekonduktør og skulle startet dagen med å dra på jobb 0515. Første tog fra jernbanemetropolen Lillehammer. Phu, det hadde vært noe. Da skjønner jeg hvorfor jeg står før fem. Men i noe positivt er det da, jeg våknet ikke før kvart på fire i dag. Sovnet klokka 2300, våknet litt over 00.00 og sovnet igjen, våknet igjen og har vært av og på. Vanskelig å finne liggestilling. Jeg tror på en måte at det er verre å være av og på enn å våkne tidlig.

I går hadde jeg for så vidt en god dag. Jeg prøvde å slite meg litt ut ved å gå et par lange turer med hunden yatsy. Vi fikk også besøk av en kamerat med sin hund i går. Det var morsomt å se henne i interaksjon med en Siberian Huskey. Hun er veldig sosial og fryktelig glad i mennesker. Hun ble veldig sliten, så hun sov resten av dagen. En fornøyd hund er en sovende hund.

Hun koste seg på morgenturen langs Mjøskanten mot Renseanlegget. Det er skikkelig fart i henne, slapp henne løs så hun fikk springe litt. Hun er lydig og kommer på tilkalling. Denne hunden får jeg altså ikke skrytt nok av. Det er en blanding av Boarder Collie og Cavalier. En morsom liten sak.

Her er Hunden Yatzy sammen med Espen og Hunden Atko. Atko er jo en av mest omgjengelige hundene jeg vet om. Ikke noe rart det i grunnen for det var jo min Storm som var med og oppdro han. Og lurer du på hvordan min Storm så ut så har du han her

Han var en stor Alaskian Malamute hanne som var helt utrolig. Han var sjef over flokken vår og vi hadde en flokk. Nå er det bare igjen Stella og Hunden Alice.

Her er flokken vår, min søster med Stella, Atle med Hunden Alice, Storm, min bror med lille Aura. Her ser både folk og hunder unge ut. Atle blir da 18 år i mars, så det sier litt om hvor mange år dette er siden. Storm ble avlivet for et år siden. Han var da litt over 12 år og hadde stor leddbetennelser og klarete ikke å gå trapper lenger. Han klarte heller ikke hoppe inn i bilen. Som hund så eier kan du si.

Jeg er veldig glad jeg får låne disse hundene. For jeg har hatt Alaskian Malamute i over 22 år. Hunden Stella er egentlig min, men henne satte vi hos pappa etter han ble enkemann og det var veldig lurt. De er nå som et gammelt ektepar og regne. Hun er en fantastisk hund. Jeg trenger disse hundene å bruke hodet mitt på. Få andre ting å tenke på enn kroppen min. Det er jo også derfor jeg holder på håndtverkene mine. Det er lurt å ha slike ting, og så lenge jeg har disse bena, og fortsatt kan gå på dem, så kommer jeg meg lettere ut. Selv om batteriet er tomt og trenger å lades

Da blir det rundt kvartalet og inn rett i seng. For når bena blir blylodd, da er det ingen enkel oppgave å gå tur. Da er kroppen slik at til og med det å finne fjernkontrollen og slå av TV´n er en stor bragd. Det er da denne ballansekunsten jeg snakker om kommer inn. Det er da dagene blir borte for meg og alt blir svart. Det er da det er viktig for oss å ha noen som kommer inn og gir oss vann, mat og medisinene våre. 

Jeg har hatt slike dager som går over i hverandre. Dager hvor jeg ikke våkner. Dager hvor jeg på en måte er våken og har gått tur med hunden, men husker ikke hvor jeg har gått, bare husker at jeg har gått, men dagen er borte. Jeg vet jeg har vært ute. Husker jeg gikk ut døra, og inn igjen – men ingen ting i mellom. Kognitiv svikt. Sovet i dager uten mat, uten drikke. Jeg har blitt spurt, men takket nei. Jeg husker ikke. Medisiner som blodtrykksenkende medisiner er ikke blitt tatt, fordi jeg har sagt at det ikke er så farlig. Men det er det jo. Alt dette husker jeg jo ikke. Etter dette kom dosetten frem.

Hvis dette her, at denne ønskekonduktøren skal fortsette å våkne/ikke sove og stå opp så tidlig, da er jeg litt redd for at en slik soveperiode kommer snart. Jeg er i grunnen mest redd for #ME/CFS nå ikke så mye alt det andre. Det er #fatique som gjør at jeg sover.

Inntil da får jeg late som jeg er jernbane konduktør og koker kaffe fordi jeg skal på jobb 0515

 

Ha en fantastisk fredag der ute. Hunden Yatzy har lært seg til ikke ense meg en gang når jeg kommer ned. I dag skal vi til byen, så skal vi i vevhula.

 

#fredag #flesthverdager #blogg #side2 #høst #vinter #kronisksyk #fibromyalgi #me #fatique #hund #revmatiker #våkenetter 

 

10 kommentarer

Siste innlegg