Himmel hva har jeg kastet meg ut i nå??

God søndag der ute i høst kvelden.

Ja det må jeg si. Alt hva jeg kaster meg ut i. Jeg har i alle mine år ønsket å snakke nord samisk og nå har jeg altså kastet meg ut i det. Heldigvis er vi flere her nede som har kastet oss på kurs så vi kan holde det litt ved like. Jeg må jo snakke det også da, hvis jeg skal lære det. Jeg sitter her og leser på harde livet og hunden Alice ser veldig rart på meg, jeg skulle jo ønske hun kunne konversert litt med meg mens jeg sitter her og prøver å få alfabetet til å sitte. Nå skal jeg få dette forbaska språket inn også skal jeg kaste meg på finsk etterpå. Kanskje jeg også skal lære meg kvensk. Det hadde vært utrolig artig å lært seg alle de tre språkene familien vår har mistet.

Nå blir jo dette en prøvelse i seg selv, for det er jo en stund siden jeg har sittet på skolebenken, selv om jeg da var voksen dame på nærmere 40 år, men da møtte jeg tross alt opp på en høyskole og møtte studenter. Nå må jeg ta meg selv i nakken og sette meg ned med nett studier og ikke tenke på alt det jeg skulle gjort her hjemme og alt det håndverket som jeg synes er så gøy. 

Dette er også gøy, men det blir veldig ensformig å sitte å snakke med seg selv og ikke minst å huske hva disse ordene betyr….jeg har en veldig dårlig korttidshukommelse. Men dette kan jo hjelpe til med å bedre hukommelsen….

Ja en liten søndagshilsen fra Laakso og hunden Alice, som igjen er på besøk, nå tilbake til det samiske alfabetet 

 

Buorres Eahket 

Rita

 

#blogg.no #side2 #samisk #same #høst #flesthverdager

0 kommentarer

Siste innlegg