Snart sommerferie, men jobber som besatt for å få alle bestillinger på plass

Reklame | https://ritahelmitoivosdatterlaakso.selz.com/blog/nytt-skandinavisk-garn

Sarakka skaper kroppen i sitt liv, og fører det inn i livmora. Hun hadde også ansvaret for at barnet ble født. Sarakka er ildmoderen, og man ofret daglig til henne, ved å slå en skvett av det man drakk i ildstedet. Hun var også fødselsgudinnen, og ble dyrket etter fødselen. Da kokte man Sarakka-grøt, som den nybakte moren spiste sammen med sine gifte venninner. I denne grøten stakk man tre pinner, en hvit, en svart, og en som det var skåret ringer på. Etterpå ble pinnene lagt under dørstokken, hvor de skulle ligge i tre netter. Etterpå tok man varsel av det man fant igjen under dørstokken. Varslene fortalte om morens eller barnets nære skjebne. Sarakka gav også dyrene fruktbarhet, og man ofret til henne for at mennesker og dyr skulle få avkom. Man ofret mat og drikke til disse gudinnene. Det sies at det var bare kvinner som dyrket akkaene, unntatt Sarakka, som ble dyrket av både menn og kvinner.​

Noen sitteunderlag er blitt ferdige og jeg holder fortsatt på med noen. Snart ferdige med noen som skal sendes fra meg. Jeg har også en skjortel jeg må få sydd ferdig før jeg drar, men det blir neste ukes prosjekt. 

Toivosdattera som koser seg i kvelden 

 

#blogg #side2 #flesthverdager #sommer

 

4 kommentarer

Siste innlegg