Når man prøver å rydde vekk bøker man har samlet et helt liv.

God kveld i stuen! 

Her ryddes og ryddes det på harde livet. Jeg begynte å lete etter noe på søndag. Sendte så en melding til reservedatter jeg har og spurte om hun hadde begynt å samle på bøker, det hadde hun. Ba henne komme å hente noe her. For her skulle ryddes. Bøkene etter et langt liv skulle nå bort, nå er jeg lei av å lete etter ting som bare skal legges litt der…. så ligger de ikke der når jeg skal ha det. 

Min reservedatter kommer og plukker med seg 3 banankasser med bøker, 3 banankasser skal til ting og tøy. Jeg hoster og nyser og kjenner astmatiske lunger snører seg skikkelig sammen. Støvet har fulgt med som nissen på lasset i like mange år som disse bøkene har fulgt med. Bøkene har fulgt meg fra min første hybel på Gjøvik da jeg var 16 år, til Oslo, til Tromsø, Bodø, Stavanger, til Oslo igjen og tilbake til Lillehammer igjen i 2001 – de har blitt flyttet 2 ganger i Lillehammer også før de kom til dette huset. Jeg husker etter skilsmissen med min exmann så var det jeg gledet meg mest til var å få pakket opp bøkene mine. Jeg satte dem omhyggelig inn i bokhyllen og leste dem alle en gang til. Det må da sies at jeg ikke hadde sett dem på 2 år.

Så møtte jeg min nåværende mann og vi fikk forent alle våre bøker, og nå har jeg altså skilt meg av med nesten alle sammen. Jeg må innrømme at jeg er litt trist, men samtidig føler jeg veldig lettelse. Vi har kasser i kjelleren som skriker om å komme opp og frem i lyset. Problemet er at uansett hvor mye jeg rydder i disse hyllene, så synes det jo IKKE. Det er som de formerer seg mens jeg rydder?? Jeg har klart å frigjøre noen hyller (3 av hvor mange??) og der har jeg nå fortet meg og satt noen ting slik at ikke de bøkene som står igjen formerer seg i løpet av natta. 

Nå har jeg satt min mann på saken, han får ta nattvakta, kanskje han klarer det jeg ikke klarer. Nemlig å utrydde en del av de som er igjen.

 

Hilsen en bokglad Toivosdatter

 

#blogg #lesehest #side2 #flesthverdager #sommer #bøker #rydde 

2 kommentarer
    1. Toril sin hverdag med musikken: Takk, ja det var godt det ble gjort. Men som jeg skriver, det er litt vemodig. Men himmel så godt. Jeg kan jo ikke sitte med alle disse bøkene når jeg har kassevis i kjelleren (fra foreldrene til min mann), som skriker etter lys. Dessuten hadde jeg jo lest disse flere ganger. Det er noen som får lov å bli igjen da 😀

Siste innlegg