Bohemlue til et bohemliv

Reklame | Rita Laakso

God mandagsmorgen

I går heklet jeg meg en bohemlue. Jeg kaller den Bohemliv. Den er i herlige printfarver og er heklet i Woolpower print 100% ull. Jeg var litt usikker på om den ville klø litt, men det gjør den ikke. Gleder meg til å bruke den i sommer når vi skal på blåtursommerferie. 

Garnet er morsomt og finnes i flere fargesammensetninger, jeg elsker jo denne printen. Jeg jobber ganske mye for tiden for å få ferdig en del ting før jeg skal reise på ferie.

 

Jeg har også fått laget opp et par tøfler. Nå skal jeg bare skrive ned hvordan jeg laget dem. Det første bilde er et par barnetøfler

som måler 15 cm – til en 1.åring. Garnet jeg har bruk er Drops Eskimo. Tøflene er heklet og tovet, de er heklet i ett stykke. Motivet er filtet.

Motivet som er filtet er fra Samisk mytologi og er Juksakka. Motivet er Juksakka (Buekona). Juksakka kunne gripe inn i morens liv og forandre pikebarnet til guttebarn. Det kan se ut som om at alle i utgangspunktet var jenter, og at Juksakka måtte gripe inn, for at barnet skulle bli gutt. Hun beskyttet guttebarnet og sørget for at han ble en god jeger.

Dette er tøfler i størrelse 35, også heklet i ett stykke og tovet. Garnet er det samme som på de andre – Drops Eskimo. Her kommer også det filtede motivet fra Samisk mytologi og motivet er Sjamanen. 

Sjamanen er ofte avbildet med runebomma i handa, og har med seg de dyrene som han bruker når han ferdes i åndeverdenen: noaidereinen, noaidefuglen og noaidefisken. Her er han alene men med runebomma i hånda. Disse sitter som støpt på mine føtter. 

Som dere ser så går ikke hælkappa så langt opp, men den sitter godt på foten. Jeg har heklet med dobbelt tråd så det blir godt hold, så skal jeg sy på en skinnsåle under.

Nå skal jeg bort på vevlokalet, vi har hatt noen som har prøvd å komme seg inn i lokalene våre, heldigvis så har de bare knust vinduer. Blir ganske irritert at de ikke kan la ting være i fred. Nå skal jeg drikke kaffekoppen min, gå bort i vevlokalene til prosjekter der og så dra hjem og fortsette prosjektene mine.

 

Ha en god mandag der ute, titt gjerne innom min Facebook side som heter Rita Laakso

Hilsen Toivosdattera som er glad for at du stakk innom og kanskje du følger meg videre

 

 

#blogg #side2 #husflid #håndtverk #kreativ #flesthverdager #toving #filting #sommer

5 kommentarer

Siste innlegg