Stortinget oppretter sannhets- og forsoningskommisjon

Reklame | http://nordnorskdebatt.no/article/samiske-smerten

«Turid” (96): Hva betyr det for et menneske å bli fratatt sitt navn når hun kommer til skolen? Hvorfor har noen brukt hele sitt liv og alle sine krefter på å bli kvitt sin samiske identitet? Hva gjorde internat og skole med barna? Hva gjorde kirka? Illustrasjonsfoto: Colourbox (Tatt fra Avisen Nordlys se lenke)

Jeg har skrevet om det før her på bloggen. Mine samiske/kvenske og Finske røtter. Nå kommer det en sannhetskommisjon på Stortinget. Ikke en dag for tidlig. Jeg vet ikke hva jeg skal håpe på hva det skal komme ut av det. Men jeg håper at alle de som har blitt fratatt sine navn som fortsatt lever kan få tilbake sin identitet. 

Jeg tenker på filmen «Sameblod», jeg tenker på min farmor og min far. Jeg tenker på meg selv som hele livet har gått og savnet disse språkene, denne biten inne i meg selv, identititeten

For en hel generasjon, kanskje fler, er det for sent med en sannhetskommisjon. Men det er godt det kommer en, det viser at Stortinget setter handling bak ordene sine. « Samenes politiske og akademiske miljø er bredt representert. Historikerne Einar Niemi og Ivar Bjørklund kjenner saksfeltet inngående, men har nok litt ulikt ståsted i noen saker. Jusprofessor Aslak Syse er et interessant valg, han har også bakgrunn som lege og SV-politiker i Sør-Varanger. Eks-biskop Per Oscar Kjølaas snakker selv samisk og har vært sokneprest i Karasjok, han har tillit blant samene. Dagfinn Høybråten som leder er en mann med integritet, ingen kan beskylde ham for å løpe ærend for særinteresser.» 

Det som nå er viktig er at kommisjonen nå finner de stemmene som enda ikke har fått talt. Vi er mange her ute i dette langstrakte landet og vi bor  både ved kysten i vest, sør, nord, i innlandet og selvfølgelig også noen i Oslo. Poenget mitt, det er mange som ikke har fortalt sin historie.  Det haster for kommisjonen å få tak i disse historiene.

Min farmor dro aldri tilbake etter krigen, men hun lengtet tilbake. Det var mye vi ikke snakket om i min oppvekst, det var mye vi måtte finne ut selv.

Jeg ønsker kommisjonen velkommen og lykke til i arbeidet.

Rita Helmi Toivosdatter Laakso

 

#blogg #flesthverdager #nsr #side2 #sametinget

 

 

 

 

 

 

13 kommentarer

Siste innlegg