Hjemme igjen etter en fantastisk helg i middelalderen

Reklame | https://middelalderfestival.no

Høvdingefrua ​lettere solbrent og litt god og varm, til og med vært ute og badet i Mjøsa. Noe denne dama ikke pleier og gjøre.

God mandag morgen!

Jeg har vendt hjem fra middelalderen og synes egentlig at det var godt å komme hjem. Men vi har neimen ikke hatt det vondt på #Domkirkeodden i helgen. Den campingplassen jeg har tilbrakt helgen på, har virkelig vært en plass vi ikke hadde lyst til å dra fra. Vi har holdt på med #håndtverk, #bading, og ikke minst plantefarging. Noe som ble en overraskelse for oss denne gangen. Vi fikk litt #kjemi på kjøpet. Grunnen til det var at jeg hadde laget lågen hjemme og planten jeg brukte var krapprot. Pga brannfaren valgte jeg å varme opp dette på plate om morgenen i en aluminium – kjele, og helle det over i en jerngryte. Krapp gir en okerfarge i utgangspunktet, men ikke nå når vi brukte Aluminium – kjelen. Da skjedde det en kjemisk reaksjon. Resultatet ble nesten slik som fargen på kjolen min på bildet over. Morsomt, det var gøy når vi hadde skolebarnene på fredag og fortelle dem om det. Det ble en kjemi time også

Til slutt ble det til at vi prøvde å hive opp i klær og skinn stykker opp i vidundergryta med fargelågen. Det tok aldri slutt. På bildet over har min mann kastet linskjorta si opp i gryta. Den var i utgangspunktet naturfarget lin og ble lyseblå. Når den fikk oksygen tilførsel så ble den mørkere og mørkere. Dette var bare så morsomt. Så denne gryta har i helgen da farget 600 g garn, tre kjoler, en bukse, fire skjorter, et forkle, og en tromme. Dette har vært så gøy. I år gjorde det altså ikke noen ting om at vi hadde kaldfarging, hadde vært skrekkelig varmt å stå ved et bål i tre dager – phu.

Vi lette etter skygger og det var jo ikke noe rart. Ellers kunne vi bli skikkelig solbrent. Jeg smørte meg inn etter alle kunstens regler. Med faktor 50 i ansiktet og 30 på kroppen, men er jo lettere solbrent for det. Men jeg løp jo rundt midt på plassen, ikke mye skygger der. Det var jo ikke akkurat det største salget av ulluer, tøfler, sitteunderlag osv. denne gangen, men vi er jo ikke der for å selge så mye, vi er der for å demonstrere vårt hådtverk. Jeg liker dette veldig godt og jeg er så glad i alle disse folkene som er sammen med oss nede på sletten i “vikingcampen” ved Løtenbygningen .

Det er unge mennesker som virkelig er interessert i å være med oss og de er interessert i å lære og de var virkelig flinke til å hjelpe til. Jeg er glad de er med og jeg takker dem igjen for at de er så engasjerte. Jeg er jo litt imponert over at de gidder å henge med oss Middelaldrende på middelalderfestival, men der er sikkert spennende og morsomt for dem. Jeg holdt ikke på med dette når jeg var på denne alderen.

For de minste må jo dette være det mest fantastiske på jord, for her kan de få oppleve litt av friheten, bade, løpe naken, ingen biler, deilig. På bildet over er vikingbyen vår. Vi mangler noen telt i år, men her har vi det så koselig og barna her har det veldig fint.

 

Båtene gikk kontinuerlig med barn og voksne som ville ro vikingbåter. Mjøsen Lange og Olav Kvite var bare i land og byttet “mannskap”.

Vi hadde jo også tid til avslapping og til å bli underholdt og en av de som fikk meg til å le var denne karen her..

Med det ønsker jeg dere en riktig fin mandag og selv om det regner så nyt dagen. Husk at moder jord nå trenger vann. Hun er tørst og det er utrolig brannfarlig ute. La det regne noen dager. 

Tusen takk for at du stakk innom en tur, kanskje du blir med meg videre, nå skal jeg lese meg litt opp på bloggene jeg følger.

 

#blogg #flesthverdager #hamarmiddelalderfestival #side2 #sommer #plantefarging #sol #trylling 

 

6 kommentarer

Siste innlegg