Jeg forbereder meg til middelalderfestivalen til helgen

Reklame | https://middelalderfestival.no

Her er ett av mine unike sitteunderlag. disse er tovet med filtet motiv. Dette motivet er fra samisk mytologi og av vindguden Bieggolmai​. Han har en spade i hver hånd, de bruker han å spade vindene ut og inn i hulen sin. Han bestemmer retningen på vinden så jegerne kan få en god jakt, eller dårlig jakt. Det kommer an på om jegerne har gitt han den riktige gave (offer)

God mandags ettermiddag godtfolk

I går og i dag har jeg holdt på med forberedelser til middelalerfestivalen på Hamar 2018. Jeg holder på å forberede til garnfarging og til å ta i mot skoleklasser der på fredag. Det er nytt og jeg gleder meg til det. Lørdag og søndag er vanlig markedsdag og vi har masse å by på.

På bildet over er også ett av mine #unikesitteunderlag med filtet motiv inspirert fra Helleristningene på Tanumshede. Ormer symboliserte gjerne ondskap og død. Det underjordiske og dødsriket. Men det symboliserte også fruktbarhet, lykke, fornyelse og gjenfødelse. Det har med å gjøre med at ormen går i hi om vinteren og kommer frem igjen om våren. Ormen dukker opp i mange berettelser også i form som en drake og er i skapelsesberettelsen beskrevet som et urvesen. Disse #sitteunderlagene kan du få tak i hvis du kommer til #domkirkeodden på Hamar i helgen eller du kan gå inn på min facebookprofil og eller Instagram profil. Der finner du foresten mye annet rart også. Aller helst hadde det jo vært skrekkelig morsomt å sett deg på Domkirkeodden da.

Ha en flott mandagsettermiddag, nyt solen, nyt varmen, nyt hverandre, ja nyt.

 

Hilsen Toivosdattera som er glad du stakk innom 

 

#blogg #side2 #flesthverdager #hamarmiddelalderfestival #unikesitteunderlag #ritashusfligoghåndtverksartikler

11 kommentarer

Siste innlegg