Det er bra du tenker positivt!!

Hei og god fredag der ute !!

Skal si dagene løper avgårde. Til og med for meg som sitter her og passe på sofaen med verdens største kaffekopp og ser på tømmeret glir forbi i flommen fra Lågen og alle småelvene. Det er mye strøm i i elva og det renner godt. Det er deilig å se på vann, jeg legger alle mine bekymringer i det vannet og slipper dem avgårde med strømmen og prøver å våkne av kaffe og reflekterer over livet.

I dag har jeg tenkt å skrive litt om noen tilbakemeldinger jeg har fått i det siste. Jeg setter så pris på alle sammen. Tusen takk skal dere ha. Dere er bare helt fantastiske og dere gir meg skikkelig stå-på vilje og kjærlighet. Jeg har mange der ute som støtter meg, det vet jeg og jeg har mange fantastisk flotte venner som backer meg opp og gir meg et spark når jeg trenger det. 

Jeg fikk en kommentar som har rullet rundt i hodet, den var veldig fin og veldig koselig. Det var, “så bra du er positiv! Stå på!”  Veldig hyggelig å bli heiet frem på denne måten.

Klart jeg prøver å være positiv og at jeg prøver å stå på hele tiden. Men jeg må innrømme at jeg har krøpet sammen under dyna og grått mine bitre tårer, grått av smerter og håpløshet. Det er ikke ofte, men de har kommet. Grunnen til at det ikke er ofte er at hva hjelper det at jeg gjør det? Ikke så mye. Det som det hjelper på er at jeg får utslipp på en del innesperret og blokkerte følelser.Muskulaturen og det mentale får det faktisk mye bedre etter en skikkelig gråtetokt. Men dette er ikke noe jeg går rundt og gjør.

Jeg har vært allergiker hele mitt liv, astma fikk jeg som 13 åring. Jeg var nok veldig disponibel til å få det, men som usikker tenåring fant jeg ut at jeg skulle begynne å røyke som 13 åring. Jeg gikk fra å leke med dukker til å begynne å røyke. Slik var det jo på den tiden for veldig mange da de begynte på ungdomsskolen. Vi ble busset fra Vingrom til Lillehammer. Så da var det jo gjort, når en med genetiskanlegg til astma begynner å røyke…jah sier ikke mer om den saken….

Som 11 åring fant kroppen min ut at den skulle bli veldig syk. Jeg fikk en Viruslungebetennelse. I etterkant av denne fikk jeg veldig vondt i hoftene og plutselig fikk jeg problemer med å gå. På sykehuset var dette noe de kalte for barneleddgikt og de sa at dette ville jeg vokse av meg. Men det gjorde jeg jo ikke. Denne kroppen har i alle år fortsatt med å gi meg smerter.

Det er nå 42 år siden jeg var 11 år og som jeg har skrevet før har det kommet andre diagnoser til etter som jeg er blitt eldre, mange av dem er skrekkelig smertefulle.

Man lærer seg da etterhvert å ha galgenhumor og må tenke positivt. Man lærer seg på en måte en alternativ måte å tenke på. Hvis ikke jeg klarer å få på meg buksa på den måten så må jeg ha en annen plan. Man blir veldig løsningsorientert kan du godt si. Hvis jeg ikke klarer å stå opp fra senga kl 0700 er det jo en mulighet for at jeg kan klare å stå opp klokka 1200.  Klarer jeg ikke å gå tur, gjør jeg øvelser inne.

Som en venninne sa til meg når jeg spurte henne hvordan hun hadde det, var hennes svar til meg. “Joda, jeg mangler det meste, det eneste jeg ikke har er prostata, men alternativet kunne vært verre”. Ja og det er faktisk slik jeg må tenke. Alternativet kunne vært så mye verre. Nå skal jeg melde meg på kokkekurs og lære meg å lage den maten jeg kan spise. Jeg skal kjøpe meg skikkelig kjøkkenmaskin og jeg skal begynne å lage skikkelig brød. Jeg er ikke glutenallergikere, Jeg tåler bare ikke de brødene som har hevet seg veldig fort for de har mye fruktaner i seg. Derfor spiser jeg glutenfrie brød, dessuten så blir vi som har tarmer som er over sensibel anbefalt å unngå hvetemel og jeg har Candida sopp i kroppen og unngår da også hvetemel (hvitt mel.)

Samme hvor mørkt tingene ser ut, så er det lys i tunnelen, jeg vet det. Løsningsordet i kryssordet finnes, man må bare finne noen av de andre ordene først. Kanskje man må lære seg å skrive litt med venstre hånd også, slik at man kan begynne å bruke litt av den andre hjernehalvdelen for å tenke litt annerledes. Og popp…plutselig er løsningsordet der. 

Jeg skal bare komme meg litt først, så finner jeg nok løsningsordet jeg også 🙂

Takk for at du tok deg tid til å lese bloggen min, del den gjerne og følg meg gjerne videre <3

 

hilsen Toivosdattera som stort sett ser lyst på livet

 

 

#blogg #kronisksyk #syktarm #hverdag #flesthverdager #fredag #helg #vår #allergi #Astma #positiv #tenkepositiv #lysimørket

#side2

 

3 kommentarer
    1. Uff da. Svimmelhet er ubehagelig. Jeg håper at du kommer deg.
      En kjøkkenmaskin blir fint, og du får også sikkert bakt slike brød som du har behov for.
      Håper lørdagen din blir overkommelig 🙂 <3

    2. poesimylife: Jah, her skal det bli kokkelering, skal bare komme meg litt først. Er så svimmel at bare jeg blunker så faller jeg. Det positive i det er at nå får jeg den kjøkkenmaskinen jeg alltid har ønsket meg. 😀 he he

    3. Så flott å lese at du et positiv oppi det hele. Kos deg masse med å kokkelere 🙂 Jeg håper at de på sykehuset fant ut en del da du var innlagt.
      God helg til deg <3

Siste innlegg