Rydd opp etter dere for pokker! Jeg skjemmes.

Reklame | https://www.gd.no/nyheter/soppel/miljo/sa-lang-tid-tar-det-for-soppelet-du-kaster-i-naturen-forsvinner/s/5-18-517294

Vi raster ved en av de finske innsjøene. Vi rydder alltid opp etter oss. Det er finere når vi drar enn da vi kom.

Jeg skjemmes over mine landsmenn når jeg ser meg rundt på møteplasser, langs grøftekanter og til og med i skogen. Vi er veldig opptatt av havet og hva som skjer med fisken og at det snart er mer plast i havet enn fisk. Og misforstå meg rett, jeg synes det er helt forferdelig med all denne plasten. Jeg mener også at vi skal ta av plasten i butikken, at vi skal ta med oss alt vi ser ligger og slenger på stranda, i vannkanten og i havet. MEN…. det finnes også et annet problem som vi må adressere. Vi kaster alt for mye ut av bilvinduet. Vi rydder ikke opp igjen etter oss når vi er i skogen og når vi camper. 

Her om dagen hørte vi om bønder som har måtte sende kyrne sine på nødslakt fordi det var funnet plast i magen. Kyrne ser ikke forskjell på hva som er gress og plast. Kanskje plasten rundt “traktoreggene” ikke er noen god ide´alikeve? Skal man gå tilbake til siloen?  Hesjing? Jeg husker at vi var med på hesjing som barn, som asmatisk og allergisk unge var det gøy en liten stund, men utenom det, så har jeg vel kanskje et litt romantisk forhold til hesjing. Men hvis man skal velge mellom plast i magen på dyra og hesjing, så tror jeg at jeg velger hesjing. 

En annen ting som er problemet er alt som kastes ut av bilvinduet langs Norges veier. Det er papir, plast og bokser. Veiene i dette landet ligger veldig ofte langs jordene hvor dyrene går, eller hvor foret kuttes og lages til rundballer. Da er det ikke lang vei til disse ender i dyrets mage, for de ser ikke forskjell på hva som er hva.

Vi rydder alltid opp etter oss. Men slike tomme gassbeholdere finner vi ofte i skogen og til og med på fjellet finner man dem. Ta det med dere hjem. De blir ikke borte !!

Når du er i skogen eller ved sjøen og lager deg en koselig camp for natten, eller tar deg en rast for en time eller to. Hvordan forlater du stedet? Rydder du opp? Min mann og jeg har gjort det til en regel at vi rydder pent opp. Det skal være finere når vi forlater stedet enn når vi kom. Vi plukker til og med opp flisene hvis vi har hogget ved til bål. Hvis andre har vært der før oss og “brasket” til, så rydder vi faktisk etter dem også. Det er ikke så veldig vanskelig. Er det ikke noen søppelkasse der, har vi alltid med oss ekstra poser i bilen og samler søppel i og kaster i nærmeste søppeldunk.

Det som undrer meg er at etter vinteren dukker det alltid opp skrekkelig mye søppel etter folk, det er som om de tror at det blir borte sammen med snøen?? Det er slik hvert år?? Det samme med hundelorten. Når jeg går på fjellet og i skogen om våren i “vårbløyta” ligger det igjen plast og papir etter folk. Til og med engangsgriller ??? Hva tenker mennesker med? Vi trenger jo ingen forskning som sier vi er et intelligent og skolert folkeslag i dette landet, men hvor intelligente er vi egentlige? Tror vi at søppelet forsvinner av seg selv? Jeg kjenner jeg blir rasende bare jeg tenker på det, det bor dyr og fugler på fjellene og i skogen også. De kan IKKE bli kjørt til Vetrinæren og bli nødslaktet, de lider og dør. Det må “patruljer” til for å “klargjøre” fjellheimen vår for turistsessongen. Jeg blir helt slapp. Hvis vi hadde tatt søpla med oss hjem, så hadde vi sluppet “patruljer” som ryddet etter oss. 

 

 

Det tar trolig rundt 200 år før denne ølboksen ikke lenger er synlig i naturen. Men selv da betyr det ikke at faren er over. Bitene er ofte bare blitt for små til at vi finner dem igjen i naturen, men de er der som ørsmå nanopartikler. Disse blir værende i næringskjeden og kan skade både mennesker, dyr og fugler som får de ørsmå bitene i seg.

 

Det tar over 200 år før en slik forsvinner fra naturen

 

Tenk om vi alle kunne begynt å bruke hodet litt mer. Hvordan vil vi ha det i vår egen bakgård? Vil vi at husdyra våre skal nødslaktes? Skal bli slik at vi ikke kan bade i havet pga. at det er forurenset av plast, at fisken dør ut pga plast og forurensing? Skal våre ville dyr måtte dø en smertefull dø pga at vi legger fra oss alt denne møkka i fjellheimen og i skogen?

Hvis du ikke orker å bære plasten, boksen eller engangsgrillen med deg hjem, så ikke ta den med deg ut på tur. Boksen brenner ikke opp på bålet. Den blir liggende der til skade allikevel. Tenk på hva du pakker i sekken, det er viktig.

Hilsen toivosdattera

 

#blogg #fjellheimen #søppel #naturvern #dyrevern #nødslakt #hverdag #flesthverdager #plastihavet #helg #plastifjellet #fjell #søppelifjellet #søppelihavet #helse #vår #side2

0 kommentarer

Siste innlegg